Informi AEPD 2013

EXCEPCIONS O LIMITACIONS DELS DRETS DELS INTERESSATS (AEPD 2023)

De conformitat amb l'article 20 del Reglamento IMI, els Estats membres informaran a la Comissió quan la seva legislació nacional prevegi excepcions o limitacions dels drets dels interessats establerts en el Reglament en l'article 18, sobre el dret a ser informat sobre el tractament de dades personals i en l'article 19, sobre els drets d'accés, rectificació i supressió de dades personals.

Referent a això, l'Agència Espanyola de Protecció va assenyalar el següent en un informe de 2023:

 

1.       Art. 18

La informació dels interessats i la transparència es regula de conformitat amb el que es disposa en el Capítol III (articles 12 a 14) del Reglament (UE) 2016/679, general de protecció de dades (*RGPD) i l'article 11 de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD)

 

2.       Art. 19

L'exercici dels drets dels ciutadans es regula de conformitat amb el que es disposa en el Capítol III (articles 15 a 23) del Reglament (UE) 2016/679, general de protecció de dades (*RGPD) i el Capítol II (articles 12 a 18) de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD)

 

3.       Exceptuïs art. 18

La disposició addicional catorzena de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD), estableix que les normes dictades en aplicació de l'article 13 de la Directiva 95/46/CE que haguessin entrat en vigor amb anterioritat a 25 de maig de 2018, i en particular els articles 23 i 24 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (LOPD), segueixen vigents en tant no siguin expressament modificades, substituïdes o derogades.

L'article 24 de la LOPD estableix que, quan afecti a la Defensa Nacional, a la seguretat pública o a la persecució d'infraccions penals, no serà aplicable als interessats als quals se sol·licitin dades personals el dret a ser prèviament informats de manera expressa, precís i inequívoc de:

a)           De l'existència d'un fitxer o tractament de dades de caràcter personal, de la finalitat de la recollida d'aquests i dels destinataris de la informació.

b)          Del caràcter obligatori o facultatiu de la seva resposta a les preguntes que els siguin plantejades.

c)           De les conseqüències de l'obtenció de les dades o de la negativa a subministrar-los.

d)          De la posibilidad de ejercitar los derechos de acceso, rectificación, cancelación y oposición.

i)           De la identitat i adreça del responsable del tractament o, si escau, del seu representant.

Les excepcions previstes en l'article 24 estan referides a fitxers de titularitat pública.

 

Així mateix, poden existir limitacions en altres regulacions sectorials entre les quals destaquen les previstes en la Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, que trasllada la normativa comunitària sobre aquesta matèria.

 

4.       Exceptuïs art. 19

El propi *RGPD estableix limitacions a l'exercici dels drets de forma específica pel que fa al dret de supressió (article 17.3) o al dret d'oposició (article 21.1).

Pel que fa a les limitacions que puguin introduir les normatives nacionals, el Considerant 4 del *RGPD estableix un marc general, en el sentit que el dret a la protecció de les dades personals no és un dret absolut, sinó que ha de considerar-se en relació amb la seva funció en la societat i mantenir l'equilibri amb altres drets fonamentals, conformement al principi de proporcionalitat. Els *Considerandos 45 a 56, 62 i 73, també justifiquen certes circumstàncies en matèria de limitació de l'exercici de drets.

En el seu article 23, el *RGPD estableix expressament que el Dret de la Unió o dels Estats membres que s'apliqui al responsable o l'encarregat del tractament podrà limitar, a través de mesures legislatives, l'abast de les obligacions i dels drets establerts en els articles 12 a 22, quan tal limitació respecti en l'essencial els drets i llibertats fonamentals i sigui una mesura necessària i proporcionada en una societat democràtica per salvaguardar:

a)           la seguretat de l'Estat;

b)          la defensa;

c)           la seguretat pública;

d)          la prevención, investigación, detección o enjuiciamiento de infracciones penales o la ejecución de sanciones penales, incluida la protección frente a amenazas a la seguridad pública y su prevención;

i)           altres objectius importants d'interès públic general de la Unió o d'un Estat membre, en particular un interès econòmic o financer important de la Unió o d'un Estat membre, inclusivament en els àmbits fiscal, pressupostari i monetari, la sanitat pública i la seguretat social;

f)           la protecció de la independència judicial i dels procediments judicials;

g)           la prevención, la investigación, la detección y el enjuiciamiento de infracciones de normas deontológicas en las profesiones reguladas;

h)          una funció de supervisió, inspecció o reglamentació vinculada, fins i tot ocasionalment, amb l'exercici de l'autoritat pública en els casos contemplats en les lletres a) a i) i g);

i)            la protecció de l'interessat o dels drets i llibertats d'uns altres;

j)            l'execució de demandes civils.

 

Addicionalment, la disposició addicional catorzena de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD), estableix que les normes dictades en aplicació de l'article 13 de la Directiva 95/46/CE que haguessin entrat en vigor amb anterioritat a 25 de maig de 2018, i en particular els articles 23 i 24 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (LOPD), segueixen vigents en tant no siguin expressament modificades, substituïdes o derogades.

L'apartat 2 de l'article 23 contempla la possibilitat de denegar l'exercici dels citats drets pels responsables dels fitxers de la Hisenda Pública quan obstaculitzi les actuacions administratives tendents a assegurar el compliment de les obligacions tributàries i, en tot cas, quan l'afectat estigui sent objecte d'activitats inspectores.

L'article 23.1 de la LOPD ha estat derogat per l'actual art. 24.1 de la Llei Orgànica 7/2021 de protecció de dades personals tractats per a finalitats de prevenció, detecció, recerca i enjudiciament d'infraccions penals i d'execució de sancions penals.

 

Així mateix, poden existir limitacions en altres regulacions sectorials entre les quals destaquen les previstes en la Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, que trasllada la normativa comunitària sobre aquesta matèria.