Política Territorial
- Política Territorial
- Política autonòmica
- Estatuts d'Autonomia
- Règim jurídic
- Traspassos
- Reials decrets de traspassos
- Normes de funcionament de la Comissions Mixtes de Transferències
- Estadístiques de traspassos: Traspassos aprovats (1978-2019) i Plens de Comissions Mixtes de Transferències per Legislatures estatals
- Dades bàsiques sobre traspassos XIV Legislatura estatal (des de 03-12-2019)
- Dades bàsiques sobre traspassos XIII Legislatura estatal (des de 21-05-2019)
- Dades bàsiques sobre traspassos XII Legislatura estatal (des de 19-07-2016)
- Dades bàsiques sobre traspassos XI Legislatura estatal (des de 13-01-2016)
- Dades bàsiques sobre traspassos X Legislatura estatal (des de 14-12-2011)
- Dades bàsiques sobre traspassos IX Legislatura estatal (des de 01-04-2008)
- Dades bàsiques sobre traspassos VIII Legislatura estatal (des de 02-04-2004)
Cooperació Estat - Entitats Locals
L'exercici de les seves competències per part de l'Estat té efectes sobre les competències i interessos d'altres Administracions, i posa en relleu la necessitat d'establir instruments que garanteixin la comunicació amb els altres nivells administratius.
L'entrecreuament competencial, el caràcter compartit de moltes de les competències materials i la necessitat d'articular polítiques conjuntes per ser desenvolupades en tot el territori han impulsat la creació de diferents instruments de cooperació que fan possible el funcionament coherent i eficient del sistema de descentralització territorial. Aquest sistema s'ha anat desenvolupant i consolidant de forma gradual i tenint present la pràctica i l'experiència. Formalment pot revestir dues formes o possibilitats: la cooperació multilateral o sectorial, en la qual participen totes les Entitats locals de forma conjunta; i la cooperació bilateral, en la qual participa una única Entitat local.
Amb aquesta finalitat, la legislació bàsica citada articula les relacions de col·laboració i cooperació mitjançant la previsió d'uns principis generals i el foment d'instruments voluntaris de cooperació i coordinació reforçats i complementats per la previsió de la coordinació obligada per a aquells supòsits en què sigui necessari assegurar la coherència de l'actuació de les Administracions públiques.
Per a l'efectivitat d'aquesta coordinació, les Administracions de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, d'un costat, i les Entitats Locals, d'un altre, deuran en les seves relacions recíproques:
- Respectar l'exercici legítim per les altres Administracions de les seves competències i les conseqüències que del mateix es derivin per a les pròpies.
- Ponderar, en l'actuació de les competències pròpies, la totalitat dels interessos públics implicats i, en concret, aquells la gestió dels quals aquest encomanada a les altres Administracions.
- Facilitar a les altres Administracions la informació sobre la pròpia gestió que sigui rellevant per a l'adequat desenvolupament per aquestes de les seves comeses.
- Prestar, en l'àmbit propi, la cooperació i assistència actives que les altres Administracions poguessin precisar per a l'eficaç compliment de les seves tasques.
En el cas de les Entitats Locals, els instruments de cooperació comunes s'articulen a través de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), en la seva condició d'associació més representativa, mentre que la cooperació especial i per a un àmbit municipal determinat, es duu a terme mitjançant la signatura de convenis per a la realització d'actuacions conjuntes.