Serveis de les Delegacions del Govern
Les Delegacions del Govern són la llera a través del com el ciutadà entra en contacte amb l'Administració General de l'Estat per exercir els seus drets i llibertats ciutadanes.
SECRETARIA GENERAL
Cada Delegació o Subdelegació del Govern i Direcció Insular disposa d'una Secretaria General, responsable d'un conjunt molt divers de serveis en dues àrees principals d'activitat: la gestió dels serveis comuns i els serveis relatius a l'exercici dels drets i llibertats ciutadanes.
Registre de documentació
Aquestes oficines duen a terme les funcions de registre, atenció al ciutadà i informació sobre tràmits i serveis de l'Administració General de l'Estat i de les Administracions autonòmica, local i institucional.
* Les oficines d'assistència en matèria de registres són òrgans administratius, d'acord amb la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
Entre uns altres, presten els següents serveis:
-
informació presencial, escrita, electrònica i telefònica.
-
Recepció, registre i remissió de documentació dirigida a qualsevol Administració Pública.
-
Emissió de certificats expedits per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, classe 2CA per a persones físiques i expedició de certificats Cl@ve.
-
Gestió de “apud acta” i el seu registre en el Registre Electrònic d'Apoderaments.
-
Expedició de rebuts relatius a les sol·licituds i escrits presentats, així com la compulsa, si escau, dels documents que s'adjunten a aquestes sol·licituds.
-
Expedició de còpies segellades de documents originals que s'acompanyen a les sol·licituds i escrits.
-
Recepció de queixes, suggeriments i reclamacions.
-
Informació de convocatòrias d'exàmens d'Intèrprets Jurats.
Autoritzacions administratives
Les Secretaries Generals de les Delegacions del Govern intervenen en la concessió d'autoritzacions en matèries pròpies de diferents departaments ministerials, entre les quals destaquen:
-
Explosius, pirotècnia i cartuchería: autorització per al seu ús per empreses del sector.
-
Armes: autorització de polígons i galeries de tir, armeries, denegacions i revocacions de llicències d'armes.
-
Seguretat privada i seguretat ciutadana: comprèn autoritzacions com la de serveis de vigilància privada amb arma o l'autorització als Ajuntaments per a la realització de tasques de policia local sense uniforme.
Autoritzacions administratives en Delegacions i Subdelegacions
Drets ciutadans i Seguretat ciutadana
Les Delegacions i Subdelegacions del Govern realitzen tràmits per garantir l'exercici d'una sèrie de drets fonamentals i també ostenten competències en matèria de protecció de la seguretat ciutadana.
-
Tràmits relacionats amb el dret fonamental de reunió (concentracions i manifestacions).
-
Organització del procediment electoral.
-
Assistència jurídica gratuïta.
-
Tramitació de procediments sancionadors en matèria de:
-
Seguretat ciutadana.
-
Seguretat privada.
-
Espectacles esportius.
-
Compravenda de metalls preciosos.
-
-
Suspensió de sancions per submissió a tractament de deshabituació del consum de drogues.
Expropiació Forçosa
El Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa és un òrgan col·legiat de l'Administració General de l'Estat, presidit per un magistrat, que compleix una funció de naturalesa imparcial per determinar el just preu dels béns a expropiar quan no s'ha aconseguit un acord entre les parts en la indemnització.
Les secretaries dels Jurats Provincials d'Expropiació Forçosa exerceixen les següents funcions:
-
Gestió prèvia dels expedients de preu just.
-
Petició de documentació addicional.
-
Recepció d'informes.
-
Convocatòria de sessions i redacció d'actas.
-
Notificacions.
-
Tramitació de recursos.
-
Altres funcions que corresponguin a qualsevol secretari d'òrgan col·legiat.
Protecció Civil
Les unitats de Protecció Civil, coordinen les actuacions i donen assessorament tècnic en situacions d'alerta o emergència d'interès nacional. A més, tramiten subvencions de l'Estat en els casos de catàstrofes naturals.
Relacions amb les Administracions Territorials
En relació amb les Entitats que integren l'Administració Local, es realitza:
-
Relacions de cooperació econòmica, tècnica, jurídica i administrativa.
-
Relacions d'informació.
-
Control de legalitat dels seus actes.
Violència sobre la dona
Les Unitats de Coordinació contra la Violència sobre la Dona i Unitats contra la Violència sobre la Dona, realitzen el seguiment de recursos i de la resposta institucional enfront de la violència sobre la dona per raó de gènere: violència de gènere, tracta, mutilació genital femenina, matrimonis forçats.
Desenvolupen els següents tipus d'actuacions:
-
Seguiment i coordinació dels recursos i serveis de l'Administració General de l'Estat per a l'atenció de les situacions de violència de gènere al territori, col·laborant així mateix amb les administracions autonòmiques i locals competents en matèria de violència de gènere.
-
Seguiment personalitzat de cada situació de violència de gènere i recolzo en el seu territori, així com actuacions en relació amb les víctimes mortals per violència de gènere.
-
Participació en les campanyes d'informació, sensibilització i prevenció de la violència de gènere, al costat de la promoció i col·laboració en la formació de professionals.
-
Actuacions en matèria de tracta de dones amb finalitats d'explotació sexual així com en l'àmbit d'altres formes de violència contra les dones: mutilació genital femenina, matrimonis forçats, etc.
Des de l'Observatori Estatal de Violència contra la Dona, s'ha creat un nou correu electrònic del servei 016 en línia, d'informació i assessorament en matèria de violència de gènere: 016-online@igualdad.gob.es
ÀREES FUNCIONALS
Les Àrees Funcionals de les Delegacions del Govern gestionen la majoria dels serveis integrats i actuen directament sobre la totalitat del territori de la Comunitat Autònoma corresponent. S'organitzen en dependències provincials. Existeixen les següents àrees funcionals:
Agricultura i Pesca
Les àrees i dependències realitzen, entre unes altres, les següents funcions:
-
Control sanitari d'animals vius, productes d'origen animal no destinats al consum humà i productes destinats a l'alimentació animal, tant en règim d'importació com en règim d'exportació i control fitosanitari en productes vegetals, tant en règim d'importació com en règim d'exportació.
Control Sanitari de Productes en Frontera
-
Col·laboració amb el Fons Español de Garantia Agrària (FEGA) en la gestió de les ajudes públiques. En concret, li correspon:
-
La identificació i control de determinats productes que es beneficien de restitucions a l'exportació.
-
Gestionar la tramitació de subvencions d'Assegurances Agràries, el control de les ajudes del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), així com la tramitació de determinades sol·licituds de crèdits, ajudes, certificacions, llicències i permisos en matèria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
-
Control dels cursos impartits dins dels programes plurirregionals de formació dirigits als professionals del mitjà rural.
-
En matèria de pesca realitzen la inspecció i aixecament d'actes sancionadores per pesca il·legal en aigües exteriors, així com l'emissió d'autoritzacions i certificacions de reconeixement d'equips de pesca.
Alta Inspecció d'Educació
Aquesta Unitat té dues funcions diferenciades, una de seguiment i anàlisi del sistema educatiu de les Comunitats Autònomes, i una altra, de gestió per a l'exercici de les competències sobre homologació de títols i estudis estrangers:
- Gestió de títols: expedició, acreditació, homologació, equivalència, reconeixement i convalidació.
- Legalització de documents acadèmics universitaris oficials que han d'assortir efectes a l'estranger
Els corresponen les següents funcions:
-
Supervisió de l'adequació a la normativa bàsica dels currículums i la normativa educativa de la corresponent Comunitat Autònoma.
-
Informació i tramitació d'expedients d'homologació i convalidació de títols i estudis estrangers no universitaris.
-
Informació sobre l'homologació/convalidació de títols universitaris estrangers a efectes acadèmics, així com sobre el reconeixement i/o acreditació de títols universitaris i de Formació Professional, i els seus efectes professionals a l'espai europeu i de les competències de la comunitat autònoma en matèria de Formació Professional.
-
Reconeixement d'equivalència d'estudis a efectes laborals.
-
Gestió dels expedients de convalidació i homologació de títols estrangers.
Foment
Les àrees i dependències realitzen, entre unes altres, les següents funcions:
-
Gestió dels serveis integrats de transports i carreteres, realitzant funcions d'incoació i tramitació d'expedients sancionadors, atorgament d'autoritzacions, tramitació de les sol·licituds de targetes de transport de mercaderies de servei privat complementari o tramitació dels expedients d'indemnització per responsabilitat patrimonial deguts a danys imputables a l'estat de les carreteres.
-
Funcions en matèria d'obres públiques i habitatge.
-
Inspecció i control dels transports internacionals a l'efecte de comprovar si els vehicles de transport de mercaderies compleixen tots els requisits tècnics i administratius per realitzar aquesta funció en la Unió Europea.
-
Seguiment de les inversions en el patrimoni històric espanyol finançades amb càrrec a l'1,5% cultural.
-
En les Illes Canàries i Balears, tramitació de les ajudes al transport de mercaderies.
Ajudes al transport Illes Canàries
Ajudes al transport *Illes *Balears
Dins d'elles, l'Institut Geogràfic Nacional, presta serveis d'assistència tècnica en matèria d'informació geogràfica i comercialització de productes cartogràfics i realitza el control i manteniment de la xarxa sísmica i de les xarxes geodèsiques i d'anivellació.
Indústria i Energia
Participa en la tramitació de diversos procediments en matèria d'instal·lacions energètiques, com són:
-
Expedients relatius a l'engegada de centrals de producció elèctrica i de línies elèctriques i gaseoducts, així com la seva reforma o ampliació.
-
Declaracions d'utilitat pública de gasoductes, oleoductes i instal·lacions elèctriques de producció i transport d'energia elèctrica.
-
Procediments d'homologació i normalització de béns i productes industrials.
Així mateix tramita o informa la concessió d'autoritzacions sobre explosius, cartutxería i pirotècnia, l'expedició de certificats d'aptitud per al maneig d'explosius i realitza tasques relacionades amb la propietat industrial.
Autoritzacions Administratives en Delegacions i Subdelegacions
Sanitat i Política Social
Les àrees i dependències realitzen, entre unes altres, les següents funcions:
-
Control i vigilància higiènic-sanitària en les importacions de productes destinats al consum humà.
Control Sanitari de Productes en Frontera
-
Servei d'assessorament al viatger sobre riscos sanitaris inherents als viatges internacionals i administració de les vacunes i altres mesures preventives o profilácticas per raons de salut pública en l'@tráfico internacional de persones als Centres de Vacunació Internacional (CVI).
Centres de Vacunació Internacional
-
Controls higiènic-sanitaris: control i vigilància de ports, aeroports d'@tráfico internacional i mitjans de transport internacionals.
-
Policia Sanitària Mortuòria: control i vigilància del trasllat internacional de cadàvers i restes humanes.
-
Inspeccions de productes farmacèutics en frontera d'importacions i exportacions i inspecció d'instal·lacions de fabricació i importació de productes sanitaris, cosmètics i productes d'higiene personal.
- Gestió i control de drogues i substancies estupefaents decomissades procedents del tráfico il·lícit: anàlisi i emissió d'informes per a processos judicials i administratius.
Treball i Immigració
Les àrees i dependències realitzen les següents funcions:
Estrangeria: L'atenció dels ciutadans immigrants es realitza per las Oficines d'Estrangeria com a unitats que integren els diferents serveis de l'Administració General de l'Estat competents en matèria d'estrangeria i immigració en l'àmbit provincial.
Oficines d'Estrangeria en les Delegacions del Govern
Tràmits d'estrangeria en seu electrònica
Els corresponen les següents funcions:
-
La tramitació de les autoritzacions de residència, autoritzacions de treball i exceptuació a l'obligació d'obtenir autorització de treball, autoritzacions de retorn, de les pròrrogues d'estada, de la targeta d'identitat d'estrangers i de les targetes d'estudiants estrangers, així com l'expedició i @entrega d'aquelles.
-
Recepció de la declaració d'entrada.
-
La recepció de la sol·licitud de cèdula d'inscripció i de títol de viatge per a la sortida d'Espanya, així com la seva expedició i @entrega.
-
La tramitació dels procediments sancionadors per infraccions a la normativa en matèria d'estrangeria i en règim comunitari.
-
La tramitació dels recursos administratius que procedeixin.
-
L'assignació i comunicació del nombre d'identitat d'estranger, pels serveis policials de les pròpies Oficines.
-
La informació, recepció i tramitació de la sol·licitud de protecció internacional i de les sol·licituds de l'estatut d'apàtrida.
-
L'obtenció i elaboració del conjunt d'informació estadística de caràcter administratiu i demogràfic sobre la població estrangera i en règim comunitari de la província.
-
El control del manteniment de les condicions que van determinar la concessió de l'autorització.
Certificats i ajudes a emigrants retornats: expedició de certificats d'emigrants retornats a Espanya i informació sobre les convocatòries, requisits o terminis de les diferents ajudes i subvencions per a emigrants i retornats. Tramitació d'ajudes.
Tramitació i proposta de resolució de salaris de tramitació: resolució dels expedients de reclamació a l'Estat de salaris de tramitació en judicis per acomiadament i quotes a la Seguretat Social.
Contractes en origen per a contractació temporal: gestió del contingent anual de treballadors estrangers no comunitaris a les províncies on no estaven constituïdes formalment les Oficines d'Estrangeria.