Informe AEPD 2013
EXCEPCIONS O LIMITACIONS DELS DRETS DELS INTERESSATS (AEPD 2023)
De conformitat amb l'article 20 del Reglamente IMI, els Estats membres informaran a la Comissió quan la seua legislació nacional preveja excepcions o limitacions dels drets dels interessats establits en el Reglament en l'article 18, sobre el dret a ser informat sobre el tractament de dades personals i en l'article 19, sobre els drets d'accés, rectificació i supressió de dades personals.
Referent a açò, l'Agència Espanyola de Protecció va assenyalar el següent en un informe de 2023:
1. Art. 18
La informació dels interessats i la transparència es regula de conformitat amb el que es disposa en el Capítol III (articles 12 a 14) del Reglament (UE) 2016/679, general de protecció de dades (*RGPD) i l'article 11 de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD)
2. Art. 19
L'exercici dels drets dels ciutadans es regula de conformitat amb el que es disposa en el Capítol III (articles 15 a 23) del Reglament (UE) 2016/679, general de protecció de dades (*RGPD) i el Capítol II (articles 12 a 18) de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD)
3. Exceptues art. 18
La disposició addicional catorzena de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD), establix que les normes dictades en aplicació de l'article 13 de la Directiva 95/46/CE que hagueren entrat en vigor amb anterioritat a 25 de maig de 2018, i en particular els articles 23 i 24 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (LOPD), seguixen vigents en tant no siguen expressament modificades, substituïdes o derogades.
L'article 24 de la LOPD establix que, quan afecte a la Defensa Nacional, a la seguretat pública o a la persecució d'infraccions penals, no serà aplicable als interessats als quals se sol·liciten dades personals el dret a ser prèviament informats de manera expressa, precís i inequívoc de:
a) De l'existència d'un fitxer o tractament de dades de caràcter personal, de la finalitat de la recollida d'estos i dels destinataris de la informació.
b) Del caràcter obligatori o facultatiu de la seua resposta a les preguntes que els siguen plantejades.
c) De les conseqüències de l'obtenció de les dades o de la negativa a subministrar-los.
d) De la posibilidad de ejercitar los derechos de acceso, rectificación, cancelación y oposición.
i) De la identitat i direcció del responsable del tractament o, si escau, del seu representant.
Les excepcions previstes en l'article 24 estan referides a fitxers de titularitat pública.
Així mateix, poden existir limitacions en altres regulacions sectorials entre les quals destaquen les previstes en la Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, que trasllada la normativa comunitària sobre esta matèria.
4. Exceptues art. 19
El propi *RGPD establix limitacions a l'exercici dels drets de forma específica respecte del dret de supressió (article 17.3) o al dret d'oposició (article 21.1).
Respecte de les limitacions que puguen introduir les normatives nacionals, el Considerant 4 del *RGPD establix un marc general, en el sentit que el dret a la protecció de les dades personals no és un dret absolut, sinó que ha de considerar-se en relació amb la seua funció en la societat i mantindre l'equilibri amb altres drets fonamentals, conformement al principi de proporcionalitat. Els *Considerandos 45 a 56, 62 i 73, també justifiquen certes circumstàncies en matèria de limitació de l'exercici de drets.
En el seu article 23, el *RGPD establix expressament que el Dret de la Unió o dels Estats membres que s'aplique al responsable o l'encarregat del tractament podrà limitar, a través de mesures legislatives, l'abast de les obligacions i dels drets establits en els articles 12 a 22, quan tal limitació respecte en l'essencial els drets i llibertats fonamentals i siga una mesura necessària i proporcionada en una societat democràtica per a salvaguardar:
a) la seguretat de l'Estat;
b) la defensa;
c) la seguretat pública;
d) la prevención, investigación, detección o enjuiciamiento de infracciones penales o la ejecución de sanciones penales, incluida la protección frente a amenazas a la seguridad pública y su prevención;
i) altres objectius importants d'interés públic general de la Unió o d'un Estat membre, en particular un interés econòmic o financer important de la Unió o d'un Estat membre, inclusivament en els àmbits fiscal, pressupostari i monetari, la sanitat pública i la seguretat social;
f) la protecció de la independència judicial i dels procediments judicials;
g) la prevención, la investigación, la detección y el enjuiciamiento de infracciones de normas deontológicas en las profesiones reguladas;
h) una funció de supervisió, inspecció o reglamentació vinculada, fins i tot ocasionalment, amb l'exercici de l'autoritat pública en els casos contemplats en les lletres a) a i) i g);
i) la protecció de l'interessat o dels drets i llibertats d'uns altres;
j) l'execució de demandes civils.
Addicionalment, la disposició addicional catorzena de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (*LOPDGDD), establix que les normes dictades en aplicació de l'article 13 de la Directiva 95/46/CE que hagueren entrat en vigor amb anterioritat a 25 de maig de 2018, i en particular els articles 23 i 24 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (LOPD), seguixen vigents en tant no siguen expressament modificades, substituïdes o derogades.
L'apartat 2 de l'article 23 contempla la possibilitat de denegar l'exercici dels citats drets pels responsables dels fitxers de la Hisenda Pública quan obstaculitze les actuacions administratives tendents a assegurar el compliment de les obligacions tributàries i, en tot cas, quan l'afectat estiga sent objecte d'activitats inspectores.
L'article 23.1 de la LOPD ha sigut derogat per l'actual art. 24.1 de la Llei Orgànica 7/2021 de protecció de dades personals tractats per a finalitats de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penals i d'execució de sancions penals.
Així mateix, poden existir limitacions en altres regulacions sectorials entre les quals destaquen les previstes en la Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, que trasllada la normativa comunitària sobre esta matèria.