Registre Estatal d'Entitats de Memòria Democràtica
L'article 59 de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica crea el Registre Estatal d'Entitats de Memòria Democràtica, establint que reglamentàriament es determinarà la seua organització, funcionament i procediment d'inscripció.
QUÉ ENTIDADES PUEDEN INSCRIBIRSE EN EL REGISTRO ESTATAL DE ENTIDADES DE MEMORIA DEMOCRÁTICA?
Conforme a l'article 14 del Reial decret 265/2025, podran sol·licitar la seua inscripció en el Registre Estatal d'Entitats de Memòria Democràtica les entitats memorialistes, legalment constituïdes, entre els objectius de les quals i finalitats estatutàries figure la preservació i difusió de la memòria democràtica, i que a més complisquen els següents requisits:
- Que manquen d'ànim de lucre.
- Que actuen en el territori espanyol.
- Que tinguen seu en el territori espanyol.
- Que estiguen degudament inscrites en el Registre corresponent.
También podrán inscribirse las entidades existentes en otros países que, cumpliendo únicamente el requisito de carecer de ánimo de lucro; estén vinculadas al exilio y la resistencia fuera de España.
PASSOS A SEGUIR PER A la PRIMERA INSCRIPCIÓ
D'acord amb l'article 19 del Reial decret 265/2025, de 8 d'abril, pel qual es regula el Consell de la Memòria Democràtica i el Registre Estatal d'Entitats de Memòria Democràtica, per a l'obtenció de la primera inscripció registral, les entitats hauran de presentar:
- El Formulari de Sol·licitud d'inscripció, firmat per el/la representant legal de l'entitat (disponible en format Word o PDF)
- El Nombre d'Identificació Fiscal
- El certificat d'inscripció en el Registre competent, que, entre altres dades, expresse la composició vigent dels òrgans de govern i representació.
- Els estatuts o normes de funcionament en vigor, acreditat amb certificat expedit pel Registre corresponent.
- El document o documents acreditatius de la identitat de la persona o persones que representen a l'entitat.
- La declaració responsable degudament firmada per la persona que ostente la representació legal de l'entitat sobre la relació d'activitats, projectes i programes de l'entitat en matèria de memòria democràtica durant els últims cinc anys.
En el cas que l'activitat de l'entitat en matèria de memòria democràtica haja tingut una durada inferior a cinc anys, la relació d'activitats, projectes i programes que han de ser declarades són les rebudes durant aquest període.
Las solicitudes, junto con la documentación requerida, deberán dirigirse a la persona titular de la Dirección General de Promoción de la Memoria Democrática a través del Registro Electrónico General de la AGE, en el siguiente enlace: https://reg.redsara.es/
Una vez realizada la inscripción, deberá presentarse declaración responsable debidamente firmada por la persona que ostente la representación legal de la entidad sobre:
- Les subvencions i ajudes destinades a la memòria democràtica rebudes d'Administracions públiques durant els últims cinc anys, especificant la seua quantia i el seu objecte. En el cas que l'activitat de l'entitat en matèria de memòria democràtica haja tingut una durada inferior a cinc anys, les subvencions i ajudes que han de ser declarades són les rebudes durant aquest període.
- Les sancions fermes recaigudes en aplicació de la normativa reguladora en matèria de subvencions o, si escau, que no ha recaigut sanció alguna.
Contacte: Dg.promocionmemoria@correo.gob.es
COMO SE PRESENTA LA SOLICITUD
🏢 Presencialmente
La solicitud, junto con el resto de documentación arriba explicitada, se podrá presentar en cualquier registro de la Administración General del Estado, de las Comunidades Autónomas o de las Entidades Locales (Ayuntamientos), mediante oficio remitido a la siguiente dirección:
Dirección General de Atención a las Víctimas
Ministerio de Política Territorial y Memoria Democrática
C/ Miguel Ángel, 21
28010 – Madrid
💻 Telemáticamente (requiere certificado digital)
A través de la sede electrónica del Ministerio, en el enlace que estará disponible próximamente.
PLAZOS Y RESOLUCIÓN
El plazo máximo para resolver es de tres meses desde la entrada de la solicitud. Si transcurre sin notificación expresa, la inscripción se entenderá estimada por silencio positivo.
Contra la resolución de inscripción, modificación o cancelación podrá interponerse recurso de alzada ante la Secretaría de Estado de Memoria Democrática, según lo previsto en la Ley 39/2015, de Procedimiento Administrativo Común.
INFORMACIÓN Y CONSULTAS
Para cualquier duda o consulta, pueden dirigirse al buzón de la Oficina de Atención a las Víctimas de la Guerra y de la Dictadura, oficina.victimas@correo.gob.es