Fomento inicia els treballs per a la construcció de la nova estació de Sant Andreu Comtal (Barcelona)

23/11/2009

Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


> S’estan realitzant la retirada de les instal·lacions ferroviàries que han quedat fora de servei per executar pantalles perimetral

> Les obres també comportaran l’enderrocament de la passarel·la peatonal que uneix l’edifici de viatgers de l’estació amb el carrer Ferran Junoy, quedant únicament operativa per l’accés a les andanes en servei

El Ministeri de Foment, a través d'Adif, està executant els treballs previs a l'inici de la construcció de les estructures de la nova estació soterrada de Sant Andreu Comtal, a Barcelona. Aquestes obres s'emmarquen en el tram la Sagrera-Nus de la Trinitat de la Línea d'Alta Velocidad Madrid-Barcelona-frontera francesa.

La nova estació es situa en el mateix emplaçament que l'actual i comprendrà dues zones diferenciades: l'edifici de viatgers i un sector inferior d'andanes que estarà soterrat. La futura instal·lació s'integrarà en un parc en superfície que proporcionarà continuïtat al conjunt estructural.

Aquests treballs previs es centren en el desmantellament de les instal·lacions ferroviàries que estan fora de servei, una vegada s'ha realitzat el desviament de les dues vies generals de circulació al seu pas per l'àmbit de l'estació. Paral·lelament, s'estan realitzant operacions de demolició de les andanes que han quedat fora d'ús.
L'execució d'aquestes operacions permetrà iniciar la construcció de les estructures de la futura estació soterrada, consistents en l'execució de pantalles perimetrals de pilotis i els fonaments dels pilars i del futur cobriment del corredor ferroviari en l'àmbit d'aquest sector. Per a aquestes operacions, s'utilitzaran grues de grans dimensions amb una altura superior als 10 m.

Per aquests motius, cal procedir al desmuntatge parcial de la passarel·la de vianants que uneix l'edifici de viatgers i la Plaza de l'Estación amb el carrer Ferran Junoy, i que té una longitud de 61,7 m. Els treballs previs es duran a terme entre els dies 24 i 30 de novembre, mentre que el desmuntatge es farà efectiu entre aquesta data i el 2 de desembre en horari nocturn per evitar afectacions al trànsit ferroviari.


Modificacions del trànsit de vianants
Amb motiu del desmuntatge parcial de la passarel·la, quedarà fora de servei el sector que uneix l'edifici de viatgers amb el carrer Ferran Junoy, quedant únicament operativa la part que dóna accés a les andanes de l'estació que estan en servei. Per facilitar la mobilitat dels vianants s'ha establert, d'acord amb l'Ajuntament de Barcelona, un itinerari alternatiu a través dels Jardins del Rec i el pont de Sant Adrià.

Per a més informació, els interessats poden adreçar-se al Punt d'Informació i Atenció al Ciutadà (PIAC) d'Adif, situat en el carrer Baixada de la Sagrera, 2, baixos, al telèfon 93 351 08 21, al web www.adif.esi al correu electrònic
piac.bcn@adif.es
.

Aquestes obres s'inscriuen en el tram la Sagrera-Nus de la Trinitat de la Línea d'Alta Velocidad Madrid-Barcelona-frontera francesa, dividit en dos sectors, el de la Sagrera i el de Sant Andreu, ambdós cofinançats per la Societat Barcelona Sagrera Alta Velocidad. Aquest tram té una longitud de 4,2 km i la seva execució representarà una total transformació de la infraestructura ferroviària i urbanística d'aquests dos sectors.

La construcció de la Línea d'Alta Velocidad Madrid-Barcelona-Frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d'interès comú en l'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'infraestructures de Transport (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la Línea d'Alta Velocidad Madrid-Barcelona-Frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.