Raquel Sánchez anuncia un projecte pilot per declarar la ruta aèria Menorca-Barcelona com OSP amb preu màxim

30/03/2023

Raquel Sánchez anuncia un projecte pilot per declarar la ruta aèria Menorca-Barcelona com OSP amb un preu màxim

Després d'una trobada amb la presidenta del Govern balear, Francina Armengol, la ministra ha explicat que treballen per declarar la ruta, aquest estiu, com a obligació de servei públic de manera temporal, la qual cosa implica fixar tarifes màximes.

Ha avançat que ja han començat els contactes amb les companyies aèries i conselleries de Balears i Canàries per a activar l'oferta.
La titular de Mitma ha informat també que s'està treballant en el nou contracte per a reforçar la OSP aèria Maó-Madrid, que començarà a novembre de 2023.

Ha defensat la necessitat de garantir la connectivitat i la mobilitat a les Illes Balears i que les connexions amb la península es desenvolupin en termes d'igualtat i equitat, sense oblidar la sostenibilitat.

La ministra ha presidit l'acte d'inici de la construcció de 35 habitatges públics per a lloguer assequible a Es Castell, que compta amb quasi 1,3 milions d'euros dels fons europeus NextGenerationEU i que seran una realitat a l'estiu de 2024.

El Pla de Recuperació contempla la transferència a Balears d'una mica més de 124 milions d'euros per a rehabilitar 8.737 habitatges i els seus entorns, i per a construir 492 habitatges de lloguer social.

La ministra ha assegurat que el Conveni per a la finalització del Tramvia de Palma està molt avançat.


La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat l'elecció de la ruta aèria Menorca-Barcelona perquè formi part del projecte pilot de declaració d'obligació servei públic (OSP) aeri amb limitació de preu, davant l'increment que estan experimentant els preus dels bitllets en les connexions entre l'illa i la Península. La iniciativa pilot, que s'espera que pugui estar aprovada aquest estiu, establirà així una tarifa màxima en la ruta entre Menorca i Barcelona amb l'objectiu principal d'evitar preus molt alts,sense suposar una intervenció excessiva en el mercat ni afectar la connectivitat.

"El disseny del projecte, que duim a terme simultàniament a Balears i Canàries, el tenim ja bastant avançat i ja hem començat els contactes amb les companyies aèries i continuarem, per descomptat, amb les conselleries afectades de les dues comunitats amb les quals ja hem mantingut les primeres converses i estem treballant per poder aprovar-ho a l'estiu", ha avançat la ministra en una roda de premsa celebrada després de mantenir una reunió amb la presidenta del Govern balear, Francina Armengol, amb la presidenta del Consell Insular de Menorca, Susana Mora, i amb el conseller balear de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí.

Tal com ha apuntat, es tracta "d'un projecte sensible perquè representa una excepció a les regles del mercat d'Unió Europea en matèria de transport aeri". "Per això, necessitem no només encertar de manera precisa en els termes i condicions de la futura OSP per garantir el manteniment de la connectivitat, sinó que també requerim d'un consens amb tots els actors implicats per garantir el seu èxit", ha afegit.

Així, aquest projecte pilot analitzarà el comportament del mercat i avaluarà els seus resultats durant el període que es determini, la qual cosa permetrà avançar posteriorment amb un coneixement precís, evitant prendre mesures que tenguin efectes no desitjats en una matèria tan important com la connectivitat a les illes.

Millores de les OSP

En relació amb l'OSP d'altres rutes aèries de l'illa, la ministra ha informat que s'està treballant en el nou contracte de l'OSP Maó-Madrid que començarà el novembre de 2023. "Introduirem modificacions de l'OSP actual, que està aconseguint altíssimes cotes d'ocupació, per augmentar el mínim de freqüències en períodes festius i, a proposta del Govern", ha apuntat. En concret, s'establirà un mínim de tres freqüències diàries, que hauran de complir-se en dates assenyalades com la Constitució, Nadal, Sant Antoni o Setmana Santa, i s'augmentaran les places oferides en 5.000 per any, de manera que es passarà de 74.000 a 79.000. A més, ha explicat que s'introduirà l'obligació de prestar el servei d'acompanyament de menors, que també s'està analitzant incloure com a obligatori en les OSP entre illes, la qual cosa exigeix una modificació de la normativa vigent.

Garantir la connectivitat de les Illes

Per a la ministra és essencial garantir la connectivitat i la mobilitat a les Illes Balears i que les connexions amb la península es desenvolupin en termes d'igualtat i equitat, sense oblidar la sostenibilitat. Al respecte, ha incidit que totes les infraestructures del transport i la mobilitat promogudes des del Ministeri "tenen com a premissa essencial col·laborar en la descarbonització dels transports i complir amb els criteris més rigorosos de sostenibilitat mediambiental per minimitzar el seu impacte a l'entorn".

En aquest context, ha recordat els 76 milions d'euros del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) que s'estan invertint a Balears en mobilitat i sostenibilitat, des de la creació de Zones de Baixes Emissions, tant en competència autonòmica com els dels ajuntaments, fins a la digitalització del transport o la transformació de flotes.

Així mateix, ha mencionat les inversions directes de Mitma, que pugen a 21 milions d'euros, que es destinaran a la reducció d'emissions en els ports de titularitat estatal de l'arxipèlag, així com a reforçar els programes d'ENAIRE de "Cielo Único" per a contribuir a la reducció d'emissions de CO₂ a l'atmosfera, gràcies a l'optimització de rutes aèries.

Transport públic

Per una altra banda, la ministra ha assegurat que està molt avançat el Conveni per al finançament del Tramvia de Palma. Segons el seu criteri, es tracta "d'una infraestructura puntera que tindrà una gran rellevància per a la ciutat i un gran impacte en matèria de sostenibilitat, perquè permetrà augmentar fins al 60% la quota modal del transport públic".

Així mateix, ha posat l'accent en la seva aposta pel transport públic, i ha destacat els 43 milions per a Balears amb l'objectiu de cobrir el 100% en el preu dels abonaments de transport i títols multiviatge del transport públic col·lectiu.

A més, pel que fa a les bonificacions al transport públic, ha recordat els prop de 825 milions d'euros transferits per a les bonificacions al transport de residents des de 2018 i el fet que a 2023 s'ha augmentat la partida un 5% més que el 2022, amb 272 milions d'euros.

Habitatge assequible

Un altre dels assumptes abordats en la reunió ha estat la necessitat d'impulsar mesures a Balears davant la tensió del mercat immobiliari del lloguer. En la seva intervenció, la ministra ha recordat que hi ha obertes diverses línies de treball per posar en el mercat un nombre molt significatiu d'habitatges de lloguer assequible. En concret, s'ha referit a les ajudes contemplades en el Pla Estatal 2022-2025, mitjançant el qual s'han destinat gairebé 17 milions d'euros a Balears en els dos últims anys, els fons del Pla de Recuperació per augmentar el parc públic per llogar i les actuacions que SEPES, entitat pública empresarial dependent del Ministeri, té en marxa a Balears, com ara la construcció de 1.066 habitatges per a lloguer
assequible, com les que s'aixecaran en Ca n'Escandell, a Eivissa, i les de Son Busquets, a Mallorca.

A aquestes mesures se sumen gairebé 10 milions d'euros destinats a les ajudes del Bo Lloguer Jove, per facilitar l'accés a un habitatge per a llogar.

Acte primera pedra a Es Castell

En aquest context d'aposta per facilitar l'accés a un habitatge digne, la ministra ha presidit l'acte de col·locació de la primera pedra de la promoció de 35 habitatges públics en edificis energèticament eficients destinats a lloguer assequible en el municipi menorquí de Es Castell. Tal com ha explicat la ministra, aquests habitatges seran "una realitat al llarg de l'estiu de 2024". "Avancem en la nostra obstinació de posar solucions amb unes obres concretes que reverteixin la tensió del mercat del lloguer aquí, a Balears", ha recalcat la responsable de Mitma durant la celebració de l'acte.

Aquesta promoció d'habitatges, ubicats al solar situat al carrer Pintor Vives, de la Urbanització de Santa Anna de Es Castell, es durà a terme pel Govern balear, a través de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) i compta amb una inversió estimada de 9,5 milions d'euros, dels que Mitma aportarà uns 1,3 milions d'euros dels Fons europeus NextGenerationEU.

Aquesta promoció s'executa dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que tal com ha incidit la ministra, "actuarà com una autèntica palanca per revertir les dificultats en l'accés a l'habitatge i com a potenciador de l'activitat econòmica." Aquest pla "suposa la transferència d'un poc més de 124 milions d'euros" per a les Illes Balears; amb el compromís de rehabilitar 8.737 habitatges i els seus entorns residencials, així com de construir 492 habitatges de lloguer social en edificis energèticament eficients. En concret, la promoció dels habitatges de Es Castell forma part dels acords subscrits entre el Ministeri i la comunitat autònoma el novembre de 2022, en el marc del programa de construcció d'habitatges per lloguer assequible del PRTR, mitjançant els quals es destinen 24,6 milions d'euros per a 35 promocions que sumaran un total de 752 habitatges públics per a lloguer assequible situats en 24 municipis.

"L'ús d'un habitatge digne permet a les persones posar en marxa un projecte de vida sigui personal, familiar o professional. La seva manca és, sovint, la porta d'entrada a la vulnerabilitat, a la pèrdua d'altres drets bàsics", ha expressat Raquel Sánchez.