Els ministres d’Espanya i França i el president de la Generalitat viatgen de Figueres-Vilafant a Perpinyà en trens d’alta velocitat
27/01/2011
La nova connexió es va posar en servei el passat 19 de desembre
Més de 14.500 viatgers han
utilitzat els serveis de Renfe i SNCF que enllacen Barcelona i París a través del túnel del Perthus.El ministre de Foment, José Blanco, i el seu homòleg francès, el secretari d'Estat de Transports, Thierry Mariani, al costat del President de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, han viatjat avui al tren d'alta velocitat entre Figueres Vilafant i Perpinyà per la nova infraestructura que connecta en ample internacional ambdós països, posada en servei el passat 19 de desembre.
Durant el viatge, han estat acompanyats pel delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, l'alcalde de Figueres, Santiago Vila i l'alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys, entre altres autoritats.
El secretari d'Estat gal ha realçat la importància d'aquesta connexió a l'assegurar que
“aquesta nova línia ferroviària entre Perpignan i Figueres il·lustra de manera exemplar la capacitat dels nostres dos Estats per unir els seus esforços, les seves competències i els seus talents per concretitzar grans designis”.
Per la seva banda, el ministre de Foment ha afirmat que la línia internacional “
situa a Catalunya un cop més com a pont cap a Europa i com a protagonista de la caiguda de l’última barrera amb la resta del continent: l’ample de via”.
José Blanco ha resaltat que la línia Figueres-Perpignan obre les portes del corredor mediterrani. “L’aposta del Govern d’Espanya pel Corredor és estratègica. Una aposta que simbolitza la transició de l’Espanya radial a l’Espanya en xarxa”, ha afegit.
En el seu primer mes en funcionament, 14.503 viatgers han utilitzat els serveis de Renfe i SNCF que enllacen Barcelona i París a través del túnel del Perthus.
El passat 19 de desembre les dues companyies van posar un servei que comunica Barcelona i París combinant tren d'ample convencional i d'ample internacional realitzant transbord a Figueres Vilafant. Aquesta explotació de la línia es realitza de manera transitòria, fins a la inauguració del tram d'Alta Velocitat Barcelona-Frontera Francesa, prevista per al 2012.
En aquest primer mes les relacions que han registrat un major nombre de desplaçaments han estat les que comuniquen les ciutats de Barcelona i Montpeller, amb 2.722 viatgers, i Barcelona amb París, amb 2.628 viatgers. A continuació s'han situat els recorreguts que enllacen Barcelona i Perpinyà, amb un total de 2.347 clients i Figueres Vilafant amb Paris, que ha registrat un total de 1.303 viatgers.
Actuacions a la infraestructura
Per a la posada en servei de la nova connexió ferroviària entre Espanya i França en ample internacional, el Ministeri de Foment, a través d'Adif, ha executat un conjunt d'inversions en noves infraestructures i instal·lacions, relatives a la modernització de la xarxa d'ample convencional i a la construcció de la línia d'alta velocitat a les províncies de Barcelona i Girona.
El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa representa una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros, xifra a la qual s'afegeixen els 337 milions d'euros que el Ministeri de Foment i Adif han destinat a la instal·lació del tercer carril per a la posada en servei del corredor de mercaderies en ample internacional entre els centres logístics d'Adif i del Port de Barcelona i la frontera francesa.
Aquestes actuacions han permès als serveis de viatgers entre Barcelona i l'estació de Figueres-Vilafant beneficiar-se de les importants millores que s'han emprès, coincidint amb la instal·lació del tercer carril al tram Girona-Vilamalla. D'aquesta manera, s'han modernitzat les instal·lacions d'ample convencional (via, sistemes d'electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions), per optimitzar els seus paràmetres de confort, fiabilitat i seguretat.
Així, mitjançant l'ús de maquinària específica i l'aportació de tècnics especialistes, s'han renovat 56.000 m3 de balast (capa de pedra sobre la qual se sustenta la via), i s'han instal·lat 62.000 m de nou carril i 65.000 travesses polivalents, aptes per a tots dos amples. Altres treballs desenvolupats han comprès la col·locació de nous aparells de via, com desviaments i canviadors de via específics per a ample mixt.
De la mateixa manera s'han construït noves infraestructures per a possibilitar l'entrada en servei de la nova connexió ferroviària. Les més rellevants són la Variant de Figueres, executada pel Ministeri de Foment i amb una longitud de 4,5 km, i el túnel de Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, de 1.740 m de longitud, realitzat per Adif i que enllaça l'estació de Figueres-Vilafant amb el tram internacional a Perpinyà.
D'altra banda, per a l'explotació en ample internacional dels serveis de mercaderies entre el Port de Barcelona i la frontera francesa, el Ministeri de Foment i Adif han instal·lat el tercer carril a una longitud de 92 km dividits en dos trams: entre els centres logístics d'Adif i del Port de Barcelona amb el Nus de Mollet, i entre el Centre Logístic Ferroviari de Girona i la Variant de Figueres.
El corredor es completa amb la posada en servei de 76 km del tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa entre el Nus de Mollet i Girona, a més de la Variant de Figueres-secció internacional, que també utilitzen els trens de viatgers.
La nova estació de Figueres-Vilafant
Amb una inversió superior a 5,1 milions d'euros, ocupa una superfície total de 12.598 m2 i està completament adaptada a persones amb discapacitat. Situada al terme municipal de Vilafant, s'ha convertit en el punt neuràlgic de la nova connexió entre Espanya i França en prestar servei a circulacions de viatgers d'ample internacional procedents de la frontera francesa pel nord, i d'ample convencional procedents de Barcelona i Girona pel sud.
L'edifici de viatgers té una superfície de 1.232 m2, distribuïts en una única planta de 70 m de llarg per 28,3 m d'ample, i consta de dos espais situats a diferents alçades i connectats entre si, establint una jerarquia visual de volums per facilitar l'orientació dels clients.
Les instal·lacions compten amb una andana central de 660 m de llarg i de 10 m d'ample, i disposen de marquesina i paviment antilliscant amb una franja podotàctil per orientar les persones amb discapacitat visual.
Per comunicar l'edifici de viatgers amb la zona d'andanes, s'ha executat un pas inferior, dotat, a més d'escales fixes, d'un ascensor per facilitar el trànsit de persones amb mobilitat reduïda.
Pel que fa als accessos viaris i el condicionament de l'entorn, s'ha construït un vial d'accés per a vehicles i un aparcament de 167 places, de les quals 4 es reserven a vehicles de persones amb discapacitat. Així mateix, s'han creat espais per a l'estacionament d'altres mitjans de transport, com autobusos i taxi.
Horaris i temps de viatge
L'oferta inicial d'aquesta connexió són dues freqüències diàries per sentit entre Barcelona i París, amb transbord a Figueres-Vilafant i fent parada a les estacions intermèdies de Girona, Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes.
Amb la connexió posada en servei el passat 19 de desembre el temps de viatge entre Barcelona i la capital francesa es va situar en 7 hores i 25 minuts, cosa que ha suposat una reducció d'1 hora 15 minuts. Entre Figueres i Montpeller s'ha reduït en 44 minuts i entre Figueres i Perpinyà, en 53 minuts. El trajecte entre París i Barcelona tindrà fins al 2012 una durada de 5 H40.
Estació | Renfe | Renfe | | Estació | TGV 6203 | TGV 6213 |
Barcelona Sants | 9:00 | 13:00 | | París-Lyon | 7:20 | 15:20 |
Girona | 10:12 | 14:10 | | Nimes | 10:14 | 18:13 |
Figueres Vilafant | 10:42 | 14:40 | | Montpellier | 10:43 | 18:47 |
| | | | Narbona | 11:44 | 19:48 |
Estació | TGV 6210 | TGV 6218 | | Perpinyà | 12:24 | 20:25 |
Figueres Vilafant | 11:06 | 15:02 | | Figueres Vilafant | 12:47 | 20:48 |
Perpinyà | 11:35 | 15:31 | | | | |
Narbona | 12:11 | 16:10 | | Estació | Renfe | Renfe |
Montpellier | 13:18 | 17:14 | | Figueres Vilafant | 13:03 | 21:03 |
Nimes | 13:48 | 17:44 | | Girona | 13:32 | 21:33 |
París-Lyon | 16:41 | 20:41 | | Barcelona Sants | 14:46 | 22:45 |
Una oferta tarifària internacional
El viatge de Barcelona a París es pot comprar a partir de 63,30 euros amb preus promocionals i per 130,90 euros en la tarifa general. La comercialització dels bitllets ha començat amb una política comercial adaptada a ambdues empreses. En el tram espanyol, el tren entre Barcelona i Figueres es comercialitza amb els habituals preus promocionals Estrella i Web, amb descomptes del 40% i el 60% sobre la tarifa general.
De la mateixa manera, el trajecte Figueres-París i les seves parades intermèdies, disposen de diferents preus promocionals amb descomptes de fins al 50% per la compra anticipada, encara que de moment només es podran comprar a taquilles.
En el trajecte Figueres Vilafant - París, el 46% dels clients s'ha beneficiat de la tarifa Econòmica, que permet fins a un 35% de descompte sobre la tarifa general.
Preus TGV | Flexi | Econòmica (a partir de) | Prem’s | Mini Grup |
París – Figueres | 108,9 € | 70,8 € | 54,5 € | - |
Montpellier – Figueres | 41,9 € | 27,3 € | 21,0 € | - |
Perpinyà – Figueres | 18,0 € | 11,7 € | 9,0 € | 5,0 € |
| | | | |
Preus Renfe | Tarifa General | Estrella | Web | Mini Grup |
Figueres – Barcelona | 22,0 € | 13,2 € | 8,8 € | - |
Figueres - Girona | 13,4 € | 8,1 € | 5,35 € | 4,0 € |
Preus de 2a classe/Turista (no inclouen despeses d’emissió)
La tarifa Mini Grup és una oferta especial de llançament perquè aquells usuaris que resideixin a les rodalies de l'enllaç puguin descobrir aquesta nova connexió ferroviària amb França. Els trajectes es posen a la venda a partir de 5 euros per persona entre Perpinyà i Figueres, i a partir de 8 euros des Narbona. En aquest primer mes en funcionament, 1.520 clients han viatjat amb aquesta tarifa. L'oferta és vàlida fins 24 de febrer de 2011.
Tecnologia avançada
Tant en les actuacions de millora de la xarxa d'ample convencional com en les noves infraestructures d'alta velocitat, Adif ha implantat els més moderns elements de superestructura i els més avançats sistemes en instal·lacions de seguretat i comunicacions, i en dispositius de gestió i control de trànsit.
Gràcies a aquests equipaments, s'obté una gestió òptima en l'explotació de les infraestructures, amb les màximes garanties de seguretat, fiabilitat, regularitat i eficiència, el que redunda en un augment del confort i la qualitat del servei.
Entre aquestes, destaca la utilització de carril tipus UIC de 60 kg / m, l'adaptació i instal·lació d'una nova línia aèria de contacte, la implantació del sistema ERTMS, nous enclavaments i la senyalització necessària perquè puguin circular trens en ambdós sentits indistintament mitjançant la implantació del sistema de banalització.