Foment avança en el soterrament de la C-2 a L'Hospitalet de Llobregat

30/04/2009

La nova alternativa redueix les molèsties als veïns


  • La meitat de l'obra es farà mitjançant tuneladora, per evitar molèsties innecessàries als veïns i minimitzar les afeccions a l'intens trànsit ferroviari
  • L'estació de Bellvitge mantindrà la seva ubicació actual, encara que soterrada. Es construirà un intercanviador a Torrassa

El Ministeri de Foment, segons recull avui el Butlletí Oficial de l'Estat, sotmet a informació pública l'estudi informatiu elaborat per al soterrament de la línia ferroviària de rodalies C-2, a l'àrea metropolitana de Barcelona, al seu pas per la localitat de L'Hospitalet de Llobregat.

L'estudi recull també la primera fase d'execució de l'intercanviador de Torrassa i el soterrament de l'estació de Bellvitge.

La redacció de l'estudi és una conseqüència directa dels compromisos adquirits pel Ministeri de Foment en el “Protocol de Cooperació entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal del Baix Llobregat i els Ajuntaments de Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat i Cornellà de Llobregat, per al desenvolupament de les infraestructures d'alta velocitat”, de 2001, així com en els Protocols subscrits entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, i l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat en 2005 i 2007.

Així mateix, l'actuació està inclosa en el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), aprovat pel Govern el 15 de juliol de 2005.

Nou traçat, i amb tuneladora

La principal novetat d'aquest estudi enfront dels estudis anteriors és que reconsidera part del traçat i canvia de proposta en el que es refereix al mètode constructiu.

Respecte al traçat, abans es contemplava un traçat en túnel excavat entre pantalles que començava –de sud a nord- a la Ronda del Litoral, amb una estació subterrània a l'altura de l'actual a Bellvitge, i que continuava en variant a la zona del centre cultural Tecla Sala, creuant-se després amb el fes de vies de la línia de Vilafranca a diferent nivell.

La nova alternativa també segueix sota terra el traçat actual, fins al centre cultural Tecla Sala, però en lloc de travessar el seu edifici principal per sota, se separarà en planta d'ell, per travessar després sota les vies de Vilafranca fins a situar-se al nord d'elles, allunyant-se fins a uns 130 m del seu eix.

Quant al mètode constructiu, s'ha optat per substituir, en pràcticament la meitat del traçat, l'excavació entre pantalles. En el seu lloc s'usarà una tuneladora que avançarà des de l'estació de Bellvitge fins a l'altura de la subestació de FECSA.

D'aquesta manera:

  • S'evitaran possibles problemes geotècnics per la qualitat dolenta dels terrenys travessats.
  • Es reduirà l'afecció al complex cultural Tecla Sala.
  • Disminuiran les molèsties als veïns durant les obres per sorolls, vibracions, corts de vies…
  • S'independitzaran les obres del soterrament de la C-2 de les obres en la C-4, amb una notable reducció dels terminis d'execució.

Resum de la nova alternativa

  • Soterrament de la línia C-2, amb una longitud d'uns 4.320 m. D'ells, un 47% mitjançant tuneladora
  • Estació de Bellvitge
  • Estació de Vilanova a la zona de La Torrassa
  • Sortides d'emergència i ventilació

Detalls del procés administratiu

El procés d'informació pública, anunciat avui en el Butlletí Oficial de l'Estat, es prolongarà per un període de trenta dies hàbils. Durant aquest període l'Estudi Informatiu podrà ser examinat per les persones que ho desitgin, els qui podran formular observacions que hauran de versar sobre la concepció global del traçat, en la mesura que afecti a l'interès general.

Aquest Estudi compta amb exempció del procediment d'avaluació d'impacte ambiental concedida mitjançant la Resolució de 4 de desembre de 2008, de la Secretaria d'Estat de Canvi Climàtic, per la qual s'adopta la decisió de no sotmetre a avaluació d'impacte ambiental el projecte Modificació del soterrament de la línia de Vilanova (C-2), Barcelona. Aquesta Resolució va ser publicada en el Butlletí Oficial de l'Estat de 27 de desembre de 2008.

L'Estudi Informatiu estarà exposat al públic en els locals de l'Àrea de Foment de la Subdelegació del Govern a Barcelona (Carrer de Bergara, 12, 4a planta, Barcelona ), en la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment (Plaza de los Sagrados Corazones, 7, planta baixa, Madrid), així com a l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat (Plaza del Ayuntamiento, 11, L'Hospitalet de Llobregat).

Així mateix, als efectes del tràmit d'Audiència a les Administracions establert a l'article 10 del Reglament del Sector Ferroviari, s'han remès sengles còpies de l'Estudi Informatiu als organismes interessats per al seu examen i la corresponent emissió, si s'estima oportú, d'informe oficial.