Comencen les obres de construcció del tauler del viaducte més llarg de la línia
d'alta velocitat Barcelona-Figueres

29/04/2009

Els treballs permetran salvar el riu Fluvià, a Bàscara (Girona)


  • El procés constructiu s'ha iniciat amb la instal·lació de les estructures auxiliars denominades cintres

El Ministeri de Foment, a través de l'entitat pública empresarial Adif, ha iniciat avui la construcció del tauler del viaducte de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa que estàlvia el riu Fluvià al seu pas pel terme municipal de Bàscara (Girona).

Es tracta del viaducte més llarg que es construirà en el tram Barcelona. El viaducte, que s'inscriu en el tram Vilademuls-Pontós de la línia d'alta velocitat, estàlvia la carretera comarcal GI-554, el riu Fluvià i la futura ampliació de la carretera N-II. Tindrà un traçat esviado amb una ràdio de 6.000 m i la seva estructura consta de 14 vans amb una llum d'entre 45 i 70 m.

El procés constructiu s'ha iniciat amb la instal·lació de les estructures auxiliars denominades cintres, mitjançant les quals el tauler s'executa ‘in situ' i que permeten suportar les 22.000 Tn de pes total del tauler durant les obres i portar a terme els treballs d'encofrat, ferrallat, formigonat i tesat en trams de fins a 60 m fins a la configuració definitiva de l'estructura. El procediment constructiu minimitza les afectacions tant a la carretera, evitant el seu desviament, com el mateix curs del riu Fluvià.

El tauler té una secció transversal formada per un calaix de 14 m d'ample, dels quals 3,60 m corresponen a cada extrem, 6,80 m a la llosa superior i 5,60 m a la llosa inferior. Prèviament a la col·locació del tauler, s'ha realitzat la cimentació profunda de l'estructura, tant de les piles com dels estreps, consistent en puntals de formigó armat amb una profunditat de 24 metres i un diàmetre d'1,8 m. Posteriorment, s'han alçat les 13 piles de l'estructura, també de formigó armat i les altures de les quals oscil·len entre els 8,59 i els 19,25 m.

Per a la construcció de les dues piles en el punt en el qual el viaducte estàlvia el riu Fluvià, s'han executat dues penínsules per poder realitzar els treballs de cimentació profunda i que s'han protegit mitjançant murs escullera d'una tona de pes per reduir les possibles pèrdues de material originades pel fluix d'aigua.

Tram Vilademuls-Pontós

Té una longitud de 5,66 km i discorre pels termes municipals de Vilademuls, Bàscara i Pontós (Girona). A més del viaducte del riu Fluvià, el traçat compta amb altres tres viaductes, el de la Riera de Cinyana, el Rec de Casinyola I i el Rec de Casinyola II, de 74, 25 i 127 m de longitud respectivament.

La meitat del tram discorrerà soterrada a través del túnel dels Cavorques, de 2.939 m. Les obres de construcció de la plataforma en aquest tram tenen un pressupost d'adjudicació de 85.075.734 euros.

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d'interès comú en l 'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'Infraestructures de Transport (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.