La tuneladora situada a Montcada i Reixac comença a perforar

La tuneladora situada a Montcada i Reixac comença a perforar

28/04/2009

Nous avenços en la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


  • Recorrerà 3.017 m, des de Font Freda (Montcada) fins a Vallbona (Barcelona)
  • S’ ha dissenyat un pla d'auscultació i control per garantir la seguretat i integritat del terreny i les edificacions situades a les proximitats

La tuneladora situada a Montcada i Reixac ha iniciat avui els treballs de perforació en el tram Nus de la Trinitat-Montcada de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, que executa Adif. En total, la tuneladora, denominada “Montcada”, recorrerà una distància de 3.017 m, des del pou d 'atac, situat en el sector de Font Freda, i el d'extracció o sortida, a l'altura del camp de futbol de Vallbona, a Barcelona.

El tram Nus de la Trinitat-Montcada i Reixac de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa té una longitud de 4,8 km, i discorre pels termes municipals de Barcelona i Montcada i Reixac. El pressupost d'adjudicació de les obres de construcció de plataforma puja a 127.632.245,24 euros. La seva infraestructura més singular és un túnel de 3.709 m, dels quals 3.017 m es realitzaran amb tuneladora i els 692 m restants s'executaran mitjançant pantalles, corresponents a l'entrada i sortida de la tuneladora.

Seguretat i control

En totes les obres que executa Adif la seguretat és la màxima prioritat i, per això, el projecte compta amb exhaustius informes previs sobre les característiques del terreny, que ofereixen una completa radiografia de les seves característiques i comportament. Igual d'important és tenir un profund coneixement dels edificis situats a l'entorn de l'obra. D' aquesta manera, una empresa especialitzada contractada per Adif ha portat a terme una campanya de reconeixements a més de 300 habitatges i 170 edificis.

A més, durant el procés constructiu es portaran a terme continus i complets controls de seguretat mitjançant dispositius de control i auscultació per garantir la seguretat del terreny, de les obres i dels edificis situats a l'entorn del traçat. Aquests sistemes robotitzats permeten conèixer amb precisió els moviments, tant verticals com horitzontals, als edificis i estructures estudiades, mitjançant la utilització d'aplicacions informàtiques pioneres.

D'altra banda, els procediments constructius garanteixen en tot moment la seguretat i integritat del terreny i dels edificis situats a les proximitats.

Descripció de l'excavació

L'excavació mecanitzada s'ha iniciat en el pou d'atac, situat en el sector de Font Freda, entre el riu Ripoll i l'autopista C-33. El pou d'atac té una longitud de 183 m, una amplada de 17,6 m i una profunditat de 25 m. Consisteix a una estructura de pantalles que ocupen una superfície de 12.000 m2, i per a la seva construcció s'han excavat 86.000 m3 de materials i s'han utilitzat 21.000 m3 de formigó i 3.500 Tn d'acer.

Des del pou d'atac, la tuneladora avançarà en direcció nord-sud travessant el riu Ripoll i travessant la zona urbana de Montcada i Reixac sota el corredor ferroviari de la línia d'ample convencional Barcelona-Portbou en la seva part central fins al pou d'extracció, situat a l'entorn del camp de futbol de Vallbona, al terme municipal de Barcelona, completant una longitud total de 3.017 m.

La construcció del túnel, que en el seu punt més baix tindrà una profunditat màxima de 50 m aproximadament, es completarà amb l'execució de 7 pous de ventilació, situats en els dos extrems per a l'entrada i sortida de la tuneladora, i altres cinc distribuïts al llarg del traçat. Una vegada en explotació, els pous també servirà com sortides d'emergència.

La tuneladora es denomina “Montcada”, en referència al terme municipal en el qual executarà la major part de la perforació i com a mostra de la voluntat de Adif de vincular el territori a la construcció de la Línia d'Alta Velocitat.

Finançament europeu

La construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d' interès comú en l'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'infraestructures de Transport (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.

ANNEX

Característiques de la tuneladora

Ha estat dissenyada i fabricada específicament a Alemanya per a la perforació mecanitzada del túnel de la Línia d'Alta Velocitat a Montcada i Reixac per les seves característiques geomètriques i geotècniques. És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre d'altres elements, d'una cap giratòria equipada amb elements de cort, una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades per a la seva evacuació i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen la cap giratòria contra el terreny, avançant la perforació. Segons va avançant, la mateixa màquina va col·locant les dovelas (peces que encaixades dintre seu formen l'estructura circular de formigó del túnel).

  • Longitud total: 105 m (escut+back-up format per 5 remolcs).
  • Diàmetre: 11,7 m.
  • Ràdio horitzontal de corba: 500 m.
  • Ràdio vertical de corba: 7.000 m.
  • Anell de dovelas: diàmetre interior de 10,4 m, exterior d'11,30 m i ample de 2 m.
  • Escut: 9,35 m de longitud.
  • Escut de cua (tipus articulat): 3.945 m de longitud.
  • 14 motors elèctrics.
  • 19 cilindres d'empenta dobles.
  • Pressió màxima d'operació: 4,5 bars.
  • Cap de cort: diàmetre d'11.695 m, 27 discos dobles i 14 discos simples.
  • Velocitat de rotació: 0 a 2,9 rpm.
  • Potència elèctrica: 4.900 KW.
  • Instal·lacions tècniques: rescloses per a personal i maquinària, cambres hiperbàriques, erector, cabina de control, bombes d'injecció, grup electrogen, sitges de morter, etc.

Fotos