Foment licita l'Estudi Informatiu del tram Castelló-Tarragona del Corredor
Ferroviari del Mediterrani

24/04/2009

Definirá las actuaciones precisas para completar en ancho internacional (UIC), la actual doble vía mixta


  • L'Estudi està inclòs en el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT).
  • El pressupost de licitació suma gairebé 2 M€ (IVA inclòs), sent el termini d'execució de 24 mesos.
  • La longitud aproximada del tram és de 190 km.

El Ministeri de Foment ha licitat avui, segons recull el BOE, la redacció de l'Estudi Informatiu del tram Castelló-Tarragona del Corredor Ferroviari del Mediterrani. El pressupost de licitació és de 1.951.885 euros (IVA inclòs) i el termini d'execució és de 24 mesos.

El present estudi es porta a terme en desenvolupament del Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport 2005- 2020 (PEIT), aprovat pel Govern el 15 de juliol de 2005.

Els treballs a realitzar consistiran en l'anàlisi i definició, a nivell d'estudi informatiu, de les actuacions precises per complementar en ample UIC l'actual doble via de trànsit mixt d'alta velocitat i ample ibèric, que està en operació entre Castelló i Vandellòs, i en construcció entre aquesta localitat i Tarragona, permetent la separació entre els tràfics de mercaderies i de viatgers. Així mateix, s'estudiaran i definiran les instal·lacions ferroviàries de suport per als serveis, tant de viatgers com de mercaderies.

Antecedents
En la passada dècada dels 90 es va completar i va posar en servei la duplicació i adequació a alta velocitat dels trams València-Castelló i Castelló-Vandellòs (Tarragona), implantant-se el servei denominat “Euromed” que ha revitalitzat el paper del ferrocarril en aquest Corredor, amb un temps de viatge entre València i Barcelona, de 3 hores aproximadament. Tots els trams en servei del Corredor Mediterrani estan equipats amb entremaliada polivalent i ample ibèric.

Durant la redacció dels estudis de la nova Línia d'Alta Velocitat Madrid- Llevant, es va constatar la necessitat d'augmentar la capacitat en el tram amb major càrrega, el València- Castelló, que registra un important trànsit de rodalies (amb més de 40 circulacions diàries per sentit), que limiten la velocitat dels trens més ràpids, que no poden excedir-los.

La solució plantejada per aconseguir aquest objectiu va ser la construcció d'un nou traçat exclusiu per a viatgers en ample UIC, cuyos projectes estan actualment en redacció. L'entrada a l'estació de Castelló pel Sud es realitza mitjançant quatre vies soterrades, dos en ample UIC i dos en ample ibèric, que continuen cap al Nord a través d 'un túnel amb dues vies.

Entre Vandellòs i l'Àrea de Tarragona es troba actualment en construcció un nou traçat d'alta velocitat i trànsit mixt que substituirà a l'actual en via única i connectarà amb la L.A.V. Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional. Aquest nou traçat inclou un canviador d'ample en la nova estació situada al costat de l'aeroport, gràcies al qual totes les circulacions del Corredor podran accedir a Barcelona a través de la L.A.V. Madrid- Barcelona. Una vegada finalitzin totes les actuacions en marxa, el temps de viatge entre València i Barcelona quedarà situat en l'entorn de les dues hores.

Nivell de trànsit ferroviari
Els tràfics entre Castelló i Tarragona estan actualment formats per serveis de llarg recorregut entre Màlaga, Múrcia, Alacant o València i Barcelona o la frontera, serveis d'àmbit regional entre les ciutats de València, Tortosa i Barcelona, i serveis demercancías. En 2007 es van registrar una mitjana de 30 circulacions diàries de llarg recorregut, 7 de regionals entre Castelló i L'Aldea, 20 de regionals entre L'Aldea i Tarragona, i 15 circulacions de mercaderies, totes elles suma dels dos sentits.

Els tràfics de mercaderies corresponen en el seu major part a circulacions de càrregues i de transport combinat que transcorren principalment cap al nord pel Corredor Mediterrani.

Les actuacions ja realitzades, o en curs de realització, han elevat i van a elevar fins i tot més la qualitat i competitivitat de l'oferta ferroviària entre València i Barcelona. No obstant això, la importància estratègica del Corredor dins del denominat Arc Mediterrània i les dificultats per desenvolupar nous traçats que en el futur pot suposar l'elevat nivell d'urbanització de la zona, aconsellen engegar els estudis necessaris per incrementar la capacitat entre Castelló i Tarragona, únic tram que només disposarà de dues vies quan finalitzin les actuacions en curs.

Contingut de l'Estudi
En el marc de l'Estudi Informatiu, s'analitzarà i definirà les actuacions necessàries amb l'objectiu de complementar en ample internacional (UIC), l'actual doble via de trànsit mixt d'alta velocitat i ample ibèric, avui en servei entre Castelló i Vandellòs, i en fase de construcció entre aquesta última localitat i Tarragona, permetent la separació entre els tràfics de mercaderies i de viatgers. També s'estudiaran i definiran les instal·lacions ferroviàries de suport per als serveis, tant de viatgers com de mercaderies.

El tram objecte d'estudi serà el comprès entre Castelló, on es connectarà, al Sud o al Nord de la ciutat, tant amb la línia existent com amb la futura línia d'alta velocitat, i l'àrea de Tarragona, on es connectarà amb la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional. La longitud total del tram és d'al voltant de 190 km.

L'objectiu final és configurar un corredor que serveixi, d'una banda, a les necessitats del tràfic d'alta velocitat (mitjana i llarga distància) en amplada UIC, i d'altra banda, als serveis de mercaderies i la resta dels serveis de viatgers, sense que es produeixi interferència entre els dos tipus de trànsit.

La solució adoptada es desenvoluparà amb el nivell de detall suficient per servir de base al procés d'audiència i informació pública establerts a la Llei 39/2003 del Sector Ferroviari, el seu Reglament d'aplicació i en el RD L. 1/2008 d'11 de gener pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental de projectes.