Foment reobre al trànsit el pont suspès sobre l'Ebre a Amposta

foto autoridades sobre puente

02/04/2009

Finalitzades les obres de rehabilitació del pont.


  • La inversió total realitzada puja a 4,27 M€

El Ministeri de Foment ha reobert avui al trànsit el pont suspès sobre el riu Ebre a Amposta (Tarragona) després de finalitzar les obres de rehabilitació que han suposat una inversió total de 4,27 milions d'euros.

El pont va ser dissenyat per José Eugenio Ribera a principis del segle XX. Té una estructura d'un únic va de 134 metres de llum, suspès d'un sistema de cables que barreja les tècniques de ponts tibats amb les utilitzades en els ponts penjants. El tauler està format per dues bigues longitudinals, constituïdes per gelosies metàl·liques, bigues metàl·liques transversals sobre les quals es disposa una llosa central de formigó armat que forma la calçada i sengles lloses en voladís que formen les voreres.

Les principals accions que constitueixen la Rehabilitació del Pont penjant d’Amposta, són les següents:

- Substitució de la llosa de calçada per una nova més lleugera formada per lloses prefabricades

- Substitució de lloses de vorera, ampliant notablement la zona de passada de vianants, i millora del sistema de baranes.

- Neteja, protecció i reforç de l'estructura metàl·lica del pont, substituint alguns elements especialment deteriorats.

- Substitució completa del sistema de cables de sustentació del pont. La situació d'aquest sobre el curs del riu Ebre impedeix la utilització de mitjans d'accés convencionals des de la part inferior de l'estructura, la qual cosa dificulta i condiciona les operacions a realitzar. El nou sistema de cables presenta les següents particularitats:

  • Reducció del nombre de cables principals, passant de 8 a 4 en cada costat del pont
  • Substitució del sistema de tirants, passant de 6 a 5 en cada extrem.
  • Substitució de cables horitzontals i retingudes
  • Substitució de pèndoles, eliminant les dues més extremes de cada costat
  • Modificació d'unions i terminals, millorant el seu disseny

- Rehabilitació i modificació de les cadires i emparrillats d'ancoratges.

- Execució d'un nou sistema de suport del tauler, amb sistema de bloquejadors que impedeix els moviments bruscos del tauler al pas del trànsit.

- Sistema d'instrumentació definitiu que permeti realitzar el seguiment de l'estructura en servei.

- Treballs d'acabat, com neteja de piles, adequació dels accessos, plataforma inferior per facilitar els posteriors treballs d'inspecció, implantació d'un nou sistema d'il·luminació tant de vianants com artístic del pont …

Amb aquesta rehabilitació s'ha aconseguit una estructura fidel a l'original, capaç de suportar les sol·licitacions que la normativa actual demanda amb la fiabilitat i durabilitat garantida per a una vida útil similar a la prevista en les estructures de nova construcció.