Prop de 160.000 persones han estat ateses en el primer any de vida de la nova Oficina d’Estrangers de Barcelona

Prop de 160.000 persones han estat ateses en el primer any de vida de la nova Oficina d’Estrangers de Barcelona

11/03/2009

Fa un any de la inauguració de l’Oficina d’Estrangers del carrer Múrcia de Barcelona


  • S’han resolt més de 80.000 sol·licituds en matèria d’estrangeria
  • Els temps mitjà de resolució d’un expedient s’ha reduït considerablement a poc més d’un mes

La nova Oficina d’Estrangers de Barcelona, al carrer Múrcia, celebra el seu primer aniversari. En aquest primer any de vida, prop de 160.000 persones han estat ateses en aquest centre, i això representa una mitjana superior a les 13.000 persones al mes. Fet que demostra que l’obertura d’aquesta oficina ha suposat un nou model de servei amb una important millora en l’agilitat i l’eficiència en les tramitacions.

Dels procediments d’estrangeria que es tramiten en aquesta oficina, els més nombrosos són els que representen les diferents modalitats de reagrupament familiar, de les quals s’han resolt 34.940 sol·licituds. En segon lloc es troba la resolució de les sol·licituds de residència per circumstàncies excepcionals, inclòs l’arrelament, amb 22.757 sol·licituds. Les residències de familiars de ciutadans de la Unió Europea resoltes superen les 12.000, i les renovacions d’estades per investigació, estudis i autoritzacions de treball per estudiants superen les 9.000. En total, en el darrer any, l’Oficina d’Estrangers del carrer Múrcia de Barcelona ha resolt 80.335 sol·licituds en matèria d’estrangeria.

Aquest salt de qualitat també s’ha fet palès de manera molt clara en el marc de gestió de la pròpia organització i així, en el termini d’un any, la demora mitjana en l’assignació de cita prèvia per als diferents procediments tramitats en aquesta oficina ha passat de comptar-se en mesos a fer-ho només en dies. En aquests moments la cita s’ofereix a 20 dies vista, i l’objectiu és que s’ofereixi de manera sostinguda en menys de 15 dies.

L’evolució dels temps mitjans de resolució en aquest darrer any també és significativa. En aquests moments les sol·licituds presentades en aquesta oficina són resoltes en un termini mitjà lleugerament superior al mes.

Un altre indicador que demostra la millora del servei ofert al ciutadà és que, ara per ara, els temps mitjà que una persona ha d’esperar a la sala per ser atesa pel funcionari instructor és de 12 minuts.

Simplificació administrativa

Paral·lelament, des de l’Administració de l’Estat s’està treballant per reduir les càrregues derivades de l’activitat burocràtica mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació. En aquest sentit, en aquesta oficina s’ha posat en marxa el Sistema de Verificació de Dades d’Identitat i Dades de Residència. Un sistema que permet no exigir als ciutadans documents que ja siguin en poder de les Administracions Públiques; en el cas d’estrangeria, documents que acreditin la seva identitat o el lloc d’empadronament.

En aquesta línia, s’ha posat en marxa el Projecte de Gestió Documental, que té per objectiu la digitalització dels expedients d’estrangeria, de tal manera que es facilita el seu ús i consulta per qualsevol instància administrativa o judicial amb competències en la matèria.