Delegacions
- Delegacions
- Què és l'Administració General de l'Estat al Territori?
- Normativa
- Delegacions del Govern
- Delegació del Govern a la Comunitat Autònoma d’Andalusia
- Delegat del Govern
- Actualitat
- Proyectos, Campañas e Información
- Servicios y Directorio
- Subdelegació del Govern a Sevilla
- Subdelegació del Govern a Almeria
- Subdelegació del Govern a Cadis
- Subdelegació del Govern a Còrdova
- Subdelegació del Govern a Huelva
- Subdelegació del Govern a Jaén
- Subdelegació del Govern a Màlaga
- Subdelegació del Govern a Granada
Mitma inicia la distribució de més de 155M€ a Catalunya per a transformar la mobilitat
05/11/2021
Mitma inicia la distribució de més de 155M€ a Catalunya per transformar la mobilitat
- Les regions rebran aquest exercici 947,5 milions d'euros per a inversions en mobilitat sostenible i digital. L'any que ve se'ls traslladaran 62,5 milions, sumant així els 1.010 milions previstos en aquesta línia del Pla de Recuperació, transformació i Resiliència (*PRTR).
- Catalunya rebrà un total de 155,36M€, la segona comunitat autònoma que més diners rep.
- Els fons es destinaran a finançar fins al 100% dels costos elegibles de projectes que permetin millorar la qualitat de l'aire i impulsar el transport públic i les zones de baixes emissions.
- Teresa Cunillera, delegada del Govern, ha destacat la seva “satisfacció davant aquestes ajudes que possibilitaran un canvi i millora en el transport públic i en la mobilitat sostenible i alternativa”
Barcelona, 5 de novembre de 2021. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (*Mitma) i les comunitats i ciutats autònomes han ratificat, en la seva reunió d'avui a Madrid, l'acord de distribució de gairebé 1.000 milions d'euros dels fons europeus de recuperació aprovat en Consell de Ministres el passat 19 d'octubre per digitalitzar i *descarbonizar la mobilitat metropolitana.
L'acord, aconseguit durant la Conferència Nacional de Transport presidida per la secretària d'Estat, Isabel Pardo de Vera, i a la qual han assistit els consellers de Transports dels governs regionals així com la secretària general de Transports i Mobilitat, María José Rallo, el secretari general d'Infraestructures, Sergio Vázquez, i el director general de Transport Terrestre, Jaime Moreno, permet arrencar aquest mateix any la transferència de 947,5 milions d'euros i senti les bases per al repartiment d'altres 62,5 milions en 2022.
Catalunya rebrà un total de 155,36M€ d'inversió directa. 147,57M€ aniran destinats per contribuir al funcionament de zones de baixes emissions (ZBE) en els entorns metropolitans i per a la transformació digital i sostenible del transport públic i 7,78M€ per a actuacions de digitalització en matèria de transport autonòmic.
Es completa així la distribució dels 1.010 milions d'euros recollits en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per finançar les inversions directes de les CCAA, Ceuta i Melilla i impulsar la implantació de zona de baixes emissions en entorns urbans, *descarbonizar la mobilitat i digitalitzar el transport.
La delegada del Govern, Teresa Cunillera, ha mostrat la seva satisfacció davant aquestes importants ajudes perquè possibilitaran un canvi i millora en el transport públic i en la mobilitat sostenible sostenible i alternativa de les ciutats.
Transferències
El criteri distribució de les dues línies d'inversió en la qual es desglossen els 1.010 milions d'euros que es repartiran entre 2021 i 2022 és la població total de cada comunitat i ciutat autònoma. Així, les transferències de 947,5 milions aprovades per al present exercici es reparteixen de la següent forma:
Las dos líneas que financiarán las inversiones directas de los gobiernos regionales en digitalización del transporte autonómico, impulso de la movilidad activa, reducción de las emisiones, priorización del transporte público y mitigación del ruido y la siniestralidad se desglosan en:
A) 900 milions d'euros per contribuir al funcionament de zones de baixes emissions (ZBE) en els entorns metropolitans i per a la transformació digital i sostenible del transport públic. Aquestes actuacions, de les quals es finançarà fins al 100% dels costos elegibles, han de contribuir a fomentar la mobilitat sostenible en els municipis de més de 50.000 habitants o capitals de província, que concentren més del 50% de la població, encara que també podran ser elegibles actuacions relacionades amb municipis de menor grandària, sempre que compleixin les següents condicions:
1. Municipis que, sense complir el criteri anterior, siguin confrontants o pròxims, tenint almenys un d'ells més de 20.000 habitants, que constitueixin en conjunt un àrea urbana o metropolitana de més de 50.000 habitants o amb una demanda important de mobilitat entre ells.
2. Illes amb més de 20.000 habitants i que disposin de serveis de transport terrestre.
B) 110 milions d'euros per a actuacions de digitalització de les CCAA en matèria de transport autonòmic: serveis administratius, sistemes de gestió de transport a la demanda o solucions de pagament integrades, entre altres qüestions, en relació amb el transport de mercaderies i de viatgers per carretera o ferrocarril de la seva competència. D'aquesta línia, 47,5 milions es transferiran amb càrrec a 2021 i els 62,5 milions restants l'any que ve.
Actuacions
La línia de 900 milions d'euros està integrada en el component 1 “Pla de xoc de mobilitat sostenible, segura/segura i connectada en entorns urbans i metropolitans” i els 110 milions formen part del component 6 “Mobilitat sostenible, segura/segura i connectada” del PRTR.
Per exemple, amb càrrec a les transferències de 900 milions, les CCAA podran escometre projectes per prioritzar el transport col·lectiu i millorar la seva accessibilitat, construir aparcaments dissuasoris, impulsar la sostenibilitat i digitalització de les estacions d'autobús, desenvolupar itineraris per als vianants, xarxes de carril-bici i aparcaments per a bicicletes o implementar mesures de foment a la mobilitat activa i construir baixadors o altres instal·lacions que resultin necessàries per a l'ampliació del sistema metropolità de transport ferroviari.
En definitiva, el finançament està destinat a projectes que suposin una millora en la qualitat de l'aire i ajudin a mitigar les emissions de gasos d'efecte hivernacle, el soroll i la sinistralitat, fent més atractiu el transport col·lectiu i la mobilitat activa en l'àmbit urbà i metropolità com a alternativa a l'ús de vehicle privat.
Així mateix, les actuacions acceleraran la digitalització del transport i contribuiran al funcionament de les Zones de Baixes Emissions (*ZBE) que han d'implementar els municipis de més de 50.000 habitants i capitals de província.
Cogobernanza
La *cogobernanza amb les comunitats i ciutats autònomes és fonamental per executar amb èxit el *PRTR i complir amb els exigents objectius pactats amb la Comissió Europea per rebre els 69.500 milions d'euros en subvencions directes no reemborsables.
En total, les CCAA, Ceuta i Melilla van a rebre per part de *Mitma 6.420 milions d'euros en transferències del *PRTR, dels quals 3.420 milions són per a rehabilitació residencial, 1.000 milions per a la construcció de
20.000 habitatges en lloguer assequible i 480 milions per a rehabilitació d'edificis públics.
Així mateix, la xifra inclou 1.520 milions d'euros per a mobilitat sostenible, que es desglossen:
- A la línia destinada a l'impuls de zones de baixes emissions, aprovada avui, dotada amb 900 milions d'euros.
· La línia destinada a la digitalització dels pròpies comunitats autònomes quant al transport autonòmic, també aprovada avui, dotada amb 110 milions d'euros en total dels quins 62,5 milions és transferiran al 2022.
· La línia destinada a la digitalització del sector del transport, a través de línies d'ajudes sobre les quals s'avançarà en 2022, dotada amb 110 milions d'euros.
· I la línia destinada a la renovació de flota de vehicles industrials, de pròxima aprovació, dotada amb 400 milions d'euros.