Els contribuents de Catalunya ja han presentat 141.472 declaracions de l'impost sobre la renda
06/04/2018
L'Agència Tributària ha iniciat avui les devolucions de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a 2017 (IRPF 2017), encara no 48 hores després de l'obertura del termini per presentar la declaració. A primera hora d'avui, eren més de 141.000 les declaracions de renda presentades a Catalunya, i d'aquestes 122.000 han sol·licitat devolució. Avui al matí ja s'han acordat a Catalunya 25.973 devolucions per un import de 14,6 milions d’euros .
En aquesta Campanya de Renda, l'Agència ofereix dos nous canals: la nova aplicació mòbil i el pla ‘Li truquem’, que juntament amb la utilització tradicional de la pàgina web de l'AEAT (www.agenciatributaria.es), permeten agilitar la presentació de la declaració.
Aquest any, a més, els contribuents han disposat amb caràcter anticipat, des del passat 15 de març, d'una sèrie de serveis d'assistència, com són les descàrregues i visualització de dades fiscals, l'obtenció del número de referència i els enviaments postals a determinats col·lectius de contribuents.
D'aquesta manera, tots els contribuents han tingut l'oportunitat de preparar-se amb més temps per poder, si així ho prefereixen, presentar la declaració des del primer dia a través de RENDA WEB, l'eina universal que ofereix l'Agència per a la gestió de totes les declaracions de renda, independentment del canal de confecció i presentació (nova APP, telèfon, pàgina web de l'Agència i oficines).
Per a aquesta campanya hi ha previst que es presentin 19.945.000 declaracions, 217.000 més que l'any passat. D'aquestes, es preveu que 13.774.000 donin dret a devolució, per un import de 9.468 milions d'euros, mentre que s'espera que 5.246.000 surtin amb resultat a ingressar, per un import de 9.621 milions d'euros.
En el cas de Catalunya, la previsió de declaracions totals és de 3.556.000, de les quals donaran dret a devolució 2.249.000, per un import de 1.678 milions d’euros; i 1.197.000 sortiran amb resultat a ingressar, per un import de 2.206 milions d’euros.
El termini de presentació finalitza el 2 de juliol, tant per a les declaracions a ingressar com per a aquelles amb resultat a retornar. No obstant això, en les declaracions a ingressar, si s'opta per fer el pagament mitjançant domiciliació bancària, el termini de presentació comprendrà fins al 27 de juny. L'atenció presencial en oficines començarà el 10 de maig.
La renda, ‘en un clic’
Més de 4.850.000 contribuents que compten amb les declaracions més senzilles tenen des d'avui la possibilitat de presentar la renda ‘en un sol clic’ a través de la nova APP de l'Agència Tributària, que està disponible en els markets de Google i Apple per a tots els telèfons mòbils (i tauletes, si escau) que funcionin amb Android i iOS.
Tanmateix, l'APP és també una potent eina d'assistència per a la resta de declarants, ja que facilita l'obtenció del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges push amb informació d'interès com el moment de l'emissió de la devolució. L'APP es pot utilitzar fins a quatre dispositius diferents (mòbils i tauletes) i admet fins a 20 perfils d'usuari, cada un amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i amics, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes.
S'estima que, potencialment, la nova APP pot ser descarregada en més de 44 milions de telèfons mòbils, i permet als contribuents accedir als serveis de l'Agència des de qualsevol ubicació i en qualsevol moment, amb la qual cosa se simplifica la gestió dels tràmits més freqüents.
Després de baixar l'aplicació, per accedir als serveis personalitzats, en cas de la presentació de declaracions, per raons de seguretat es requereix que el terminal compti amb un sistema de bloqueig de pantalla activat. A continuació, el contribuent s'ha d'identificar mitjançant el número de referència (amb la casella 450 de la declaració de l'any passat, el NIF i la data de validesa; o bé mitjançant Clau PIN o certificat electrònic), que quedarà emmagatzemat en l'aplicació per a usos posteriors, i podrà acceptar la recepció de missatges push.
Els contribuents amb les declaracions més senzilles, aquelles sobre les quals l'Agència compta amb informació suficient per a la presentació directa, poden presentar la declaració en un sol clic, una vegada verificades les dades. Al seu torn, tant als contribuents amb rendes senzilles que vulguin modificar o incorporar alguna dada, com a aquells que necessàriament hagin d'aportar informació per presentar la declaració, l'APP els redirigirà automàticament al web de l'Agència.
Pla ‘Li truquem’
Existeix un altre perfil de contribuents, els 860.000 que l'any passat van acudir a una oficina de l'Agència però es van limitar a confirmar sense canvis la proposta de declaració de l'AEAT i, en general, tots aquells menys habituats a les noves tecnologies i que comptin amb perfil d'assistència telefònica, per als quals s'ha disposat una alternativa a l'assistència presencial, de manera que puguin presentar abans i, si escau, obtenir abans també la devolució, el pla denominat ‘Li truquem’.
Aquest pla, que ja va tenir l'any passat un antecedent en forma de projecte pilot, permet, des del passat dia 4 i fins al final de la campanya, que sigui l'Agència qui truqui al contribuent per assistir-lo en la confecció i presentació de la declaració. El contribuent demana cita per Internet o telèfon, a elecció seva en trams de 15 minuts entre les 9 i les 20.30 hores, i simplement ha de tenir a disposició la informació necessària per fer la declaració en el moment en què s'hagi acordat la trucada de l'Agència.
Millores en RENDA WEB
Ambdós canals, l'APP i el pla ‘Li truquem’, igual que en les presentacions a través de la pàgina de l'Agència, utilitzen una mateixa eina, que és RENDA WEB. Aquesta plataforma única permet accedir a les dades fiscals més actualitzades, reprendre una proposta de declaració prèvia i obrir noves sessions de treball en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu.
Després de les millores de l'any passat, RENDA WEB manté les seves característiques per a aquesta campanya, si bé aporta altres facilitats per seguir millorant-ne la usabilitat i flexibilitat, tant en matèria de descàrrega de dades fiscals, com durant la mateixa navegació.
Qui no està obligat a declarar
En termes generals, no hi estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins a un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, aquest límit es redueix si els rendiments provenen de més d'un pagador (llevat d'excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retenir i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En aquests casos, el límit és de 12.000 euros anuals.
Ambdós límits continuen essent vàlids per no declarar si el contribuent té, en lloc d'això, o a més, els següents rendiments íntegres:
Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un límit conjunt de 1.600 euros.
Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, amb el límit conjunt de 1.000 euros.
Com l'any passat, tampoc no estan obligats els contribuents que tinguin rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.
Revisió de dades personals i econòmiques
Sempre és convenient revisar la proposta de declaració que ofereix l'Agència Tributària. A través de RENDA WEB la informació és la més actualitzada possible, però en qualsevol cas l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent ha d'incorporar a la proposta de declaració.
Alguns casos típics que aconsellen aquesta revisió són els següents:
Immobles i la referència cadastral
Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2017)
Arrendaments d'immobles
Transmissions
Aportacions a plans de pensions
Quotes sindicals
Percepcions per subvencions
Deduccions familiars i per maternitat
Deducció per inversió en habitatge habitual
Deduccions autonòmiques
Com obtenir la ‘Clau PIN’ i el número de referència?
El número de referència i la ‘Clau PIN’ continuen essent, juntament amb el certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a RENDA WEB i a altres serveis de Campanya de Renda, com ara la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.
L'obtenció de Clau PIN requereix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior cada vegada que el necessiti el contribuent. El registre previ es pot efectuar per dues vies:
Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·licitin a través de l'opció oferta en la icona de la pàgina web de l'AEAT ‘Clau PIN’. En aquest cas, a més del DNI, el número de mòbil i l'adreça electrònica, el contribuent ha d'aportar els dígits de l'IBAN d'un compte bancari del qual sigui titular com a informació de contrast.
En les oficines de l'Agència, aportant el DNI, una adreça electrònica i un número de telèfon mòbil, amb prèvia sol·licitud de cita prèvia i sense necessitat de documentació addicional.
Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent vulgui fer algun tràmit, podrà sol·licitar-lo des de l'enllaç disponible en el mateix tràmit, o a través de la icona ‘Clau PIN’. Per això ha de consignar el NIF, la data de caducitat del DNI i una contrasenya de quatre caràcters que definirà el contribuent per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres dígits que, juntament amb la contrasenya, formen el codi d'accés necessari per fer els tràmits.
Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servei REN0 en la pàgina de l'Agència, o en identificar-se en l'APP, se sol·licita el NIF, la casella 450 de la renda 2016 i la data de validesa del NIF. Als no declarants en l'exercici anterior i als nous declarants, en lloc de la casella 450 se'ls sol·licita determinats dígits del codi d'un compte bancari del qual sigui titular el contribuent. Amb l'objectiu de facilitar-ne la utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.
També es pot sol·licitar el número de referència per telèfon, en el 901 200 345, o en el 91 535 68 13. A més, en els enviaments per correu de dades fiscals es remetrà la casella 450, en lloc del mateix número de referència, atesa la possibilitat d'obtenir diferents números de referència en funció de les necessitats del contribuent.
(S'adjunta nota de premsa amb més detalls)