Política Territorial aconsegueix vuit nous acords que resolen conflictes de competències amb les CCAA
17/04/2023
Política Territorial aconsegueix vuit nous acords que resolen conflictes de competències amb les CCAA
Els últims acords al llarg del mes de març es van aconseguir amb Canàries, Comunitat Valenciana, Illes Balears (quatre), Pais Basc i La Rioja, respecte a vuit normes sobre les quals existien discrepàncies competencials
El Ministeri de Política Territorial va aconseguir al llarg del mes de març vuit nous acords totals amb Canàries, Comunitat Valenciana, Illes Balears (quatre), País Basc i La Rioja, respecte a vuit normes sobre les quals existien discrepàncies competencials.
Els acords de l'últim mes, com en mesos anteriors, es van aconseguir obrint un procés de negociació impulsat pel Ministeri de Política Territorial en les comissions bilaterals de cooperació, a través article 33.2 de la Llei orgànica del Tribunal Constitucional, instrument jurídicament habilitat per a la col·laboració amb les comunitats autònomes.
Amb els nous acords aconseguits, la XIV Legislatura suma ja 159 acords (148 acords finals totals i 11 acords finals parcials), que han evitat recursos davant el Tribunal Constitucional.
El Ministeri de Política Territorial, en la seva voluntat de diàleg permanent amb les comunitats autònomes, ha aconseguit els acords que resolen els conflictes en relació amb les següents normes:
Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per a reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears.
Es tracta d'un acord que es refereix als següents aspectes:
1) En relació a la disposició addicional dotzena relativa a l'exempció de l'acreditació de la titulació a determinat personal laboral dels grups C, D i E i equivalents, totes dues parts acorden que el *Govern de les Illes Balears assumeix el compromís d'acceptar aquesta norma en el sentit d'interpretar que per a l'accés a aquests grups es requerirà una titulació determinada o una experiència professional de més de tres anys en una categoria professional concreta, sempre que aquesta última circumstància sigui conseqüència d'un acord fruit de la negociació col·lectiva i vingui recollida en un conveni col·lectiu de caràcter sectorial o un acord de caràcter general recollit en una norma amb rang de llei.
2) En relació a la disposició addicional tretzena relativa a l'exempció de l'acreditació del nivell de coneixement de la llengua catalana, totes dues parts acorden que el *Govern de les Illes Balears assumeix el compromís d'acceptar aquesta norma en el sentit que la remoció del lloc de treball obtingut en el corresponent procés selectiu d'estabilització, transcorregut el termini de dos anys, sense acreditar el nivell de coneixements de la llengua catalana exigit per a l'accés, suposarà, l'adscripció del funcionari de carrera, amb caràcter provisional.
3) Quant als apartats 19, 22 i 26 de la disposició final primera, el Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a modificar o suprimir els preceptes.
4) Pel que fa a la disposició final sisena, el Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a suprimir els punts 3 i 4 de l'apartat 7, que modificava l'article 11 del Decret 30/2009 d'aquest precepte, per adequació a la modificació operada per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública sobre article 10.3.d del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, Així mateix, es compromet a substituir la redacció de l'apartat 1 pel següent tenor literal:
5) Respecte a les controvèrsies referides a la disposició final setzena, totes dues parts consideren solucionades les discrepàncies en raó del compromís que ha assumit el Govern de la Comunitat Autònoma d'Illes Balears de promoure la modificació de l'article 8 i el Capítol V (articles 15 a 19) del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, de manera que aquest Capítol V es redactarà conforme al tenor literal que es recull en el citat Acord final de 28 de desembre de 2022.
Llei 3/2022, de 15 de juny, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears.
a) En relació amb el nou article 102 bis de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, introduït per l'apartat 30 de l'article 2 de la Llei 3/2022, el govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears promourà una modificació normativa del precepte de manera que quedi redactat amb el següent tenor literal:
“Article 102 bis. Compromís de consum de productes d'alimentació i begudes de proximitat.
1. Totes les empreses i els establiments turístics no subjectes a la normativa bàsica estatal en matèria de contractació pública i regulats per la Llei 8/2012, de 19 de juliol, en cas que entre en l'àmbit de la seva activitat, inclouran, garantint sempre el compliment del principi de proporcionalitat, un mínim del 3% de consum de productes frescos agraris, ramaders i pesquers que per tenir el seu origen a les Illes Balears, la seva producció i transport generin una menor petjada de carboni. Així mateix, en cas de productes agroalimentaris transformats, es promourà que les matèries primeres essencials del producte també generin una menor petjada de carboni. En aquest percentatge es computen també els productes emparats per qualsevol marca de qualitat, siguin denominacions d'origen, indicacions geogràfiques protegides o qualsevol segell distintiu o marca de qualitat reconeguts i publicats a les Illes Balears per la conselleria competent en matèria agroalimentària i altres institucions d'àmbit supramunicipal que desenvolupin distintius de suport a l'economia circular.
En el cas dels establiments d'allotjament hoteler classificats amb quatre i cinc estrelles, el percentatge de producte el consum del qual es promourà, garantint sempre el compliment del principi de proporcionalitat, per tenir el seu origen a les Illes Balears referit en el primer paràgraf serà en aquest cas del 4%.
Quant als establiments classificats com a agroturismes, el percentatge de producte d'origen de les Illes Balears que es procurarà serà del 5%.
2. El percentatge de producte d'origen de les Illes Balears es calcula en els termes de la lletra d) del punt 3 de l'article 100 anterior, referit en el pla de circularitat.
3. Les empreses i els establiments turístics de les Illes Balears que aconsegueixin com a mínim un percentatge del 10% de consum de productes de proximitat d'acord amb el que s'estableix en aquest article obtindran el distintiu de «Establiment Turístic Compromès amb la Producció Local», que serà desenvolupat per la conselleria competent en matèria agroalimentària i per tant tindran accés a una promoció prioritària en relació amb tal distintiu, que en cap cas podrà atorgar una preferència en l'àmbit de la contractació pública”.
b) Respecte a la disposició addicional vint-i-sisena de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, introduïda per l'apartat 43 de l'article 2 de la Llei 3/2022, el govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears promourà una modificació normativa del precepte de manera que quedi redactat amb el següent tenor literal:
“Disposició addicional vint-i-sisena. Consum de producte local. Per a la definició i la posada en marxa del distintiu de “Establiment Turístic Compromès amb la Producció Local” i l'accés a la promoció prioritària en matèria de turisme sostenible i responsable, a què fa referència l'apartat tercer de l'article 102 bis, es crearà una taula de treball formada per les conselleries competents en matèria de turisme i agricultura i pesca, i pels agents socials i econòmics del sector turístic i el sector agrari i agroalimentari de les Illes Balears. En aquesta taula es podran estudiar altres iniciatives vinculades al major consum de producte local en els establiments turístics.”
Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears.
a) En relació amb l'article 24 de la Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears, el govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears promourà una modificació legislativa del precepte amb la finalitat d'eliminar les seccions 6 i 7 del Registre, de manera que quedi redactat amb el següent tenor literal:
“Article 24. Estructura del Registre.
1. El Registre està format per cinc seccions:
–Secció 1. Institucions generadores del coneixement.
–Secció 2. Centres i parcs tecnològics.
–Secció 3. Grups de recerca i investigadors individuals.
–Secció 4. Empreses i institucions innovadores (públiques i privades).
–Secció 5. Agrupacions empresarials innovadores, clústers i nuclis d'innovació (*hubsde innovació).
2. L'ordenació i el funcionament de cadascuna de les seccions s'establiran reglamentàriament per part de les conselleries competents.”
b) Respecte als articles 35 i 36 de la Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears, són considerats com una remissió al que s'estableix en la legislació estatal, de la qual no podrà deduir-se, en cap cas, la modificació del que es disposa en la normativa estatal en la matèria per part de la Comunitat Autònoma d'Illes Balears; en concret, es reitera el contingut de la Llei 24/2015, de 24 de juliol, de Patents, i de la Llei 17/2022, de 5 de setembre, per la qual es modifica la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació. D'aquesta manera, haurà de promoure's la modificació d'aquests preceptes si varia el contingut del que es disposa sobre aquest tema en la legislació estatal.
Finalment, en virtut del principi de cooperació, col·laboració i coordinació entre les Administracions Públiques recollit en l'art. 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, totes dues parts acorden promoure la mútua comunicació de la informació pertinent i la col·laboració a efectes estadístics i formatius.
Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per a compensar la inflació a les Illes Balears.
1) En relació amb l'article 5 apartat 1.a), el mateix ha de ser interpretat i aplicat en el sentit que la referència al reconeixement pel *SEPE de la prestació contributiva o el subsidi per desocupació ha d'entendre's igualment vàlid a l'efecte d'aquest precepte si tal reconeixement s'ha produït per l'Institut Social de la Marina en el seu àmbit competencial propi.
2) Respecte a l'article 5 apartat 3, totes dues parts interpreten que queden excloses de l'ajuda les persones a les quals se'ls reconegui, en data posterior a 31 de març de 2023, el dret a prestació contributiva o subsidi per desocupació ja sigui pel *SEPE o, en el seu àmbit competencial propi, per l'Institut Social de la Marina.
3) Així mateix, i en relació amb l'article 6 apartat 3 totes dues parts interpreten i així s'aplicarà per la Comunitat Autònoma que les dades dels treballadors del Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors de la Mar se sol·licitaran al *SEPE. Aquests criteris s'incorporaran també en el desenvolupament reglamentari que es faci de la norma.
4) En relació amb la disposició final cinquena, totes dues parts consideren solucionades les discrepàncies en raó del compromís que va assumir el govern de la Comunitat Autònoma d'Illes Balears de promoure la modificació de l'article 8 i el Capítol V (articles 15 a 19) del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna. Aquest compromís modificatiu, recollit en l'Acord final de 28 de desembre de 2022, aconseguit amb la Comunitat Autònoma referent a això va ser recollit en la disposició final tercera del Decret llei 2/2023 de 6 de març de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics.