Raquel Sánchez assenyala que Mitma ha licitat ja 4.000 milions d'euros del Pla de Recuperació en inversions directes en transport i mobilitat

31/05/2022

  • El Ministeri ha licitat més del 53% dels 7.603 milions d'euros del fons *NextGenerationEU destinats a invertir en infraestructures ferroviàries, carreteres, ports, logística o estacions, entre uns altres.
  • Catalunya és la Comunitat Autònoma que més inversió ha rebut per part del Ministeri. En els últims tres anys, s'han executat a Catalunya més de 3.700 milions d'euros, tal com ha explicat la responsable del Departament.
  • Raquel Sánchez ha posat de manifest que Catalunya lidera les inversions aquest any en haver-se licitat un 160% més que en el mateix període de l'any anterior, la qual cosa garanteix que en els propers anys hi hagi més obres actives.
  • La ministra ha informat que pròximament comprovarà a Extremadura la fase final de proves de la connexió entre *Plasencia i Badajoz, amb la qual se sumaran més de 200 quilòmetres de nova infraestructura al Corredor Atlàntic.

Madrid, 31 de maig de 2022 (*Mitma). La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assenyalat que dels 7.603 milions d'euros del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (*PRTR) assignats a *Mitma i les seves empreses per invertir directament en infraestructures del transport i mobilitat, ja s'han licitat contractes per uns 4.000 milions d'euros, el 53% del total.  De les licitacions publicades, s'han adjudicat 2.500 milions d'euros.

“No parlem de previsions ni de xifres a futur. Són ja una realitat, les estem executant i són el compromís d'aquest Govern amb la recuperació. Per recuperar-nos de la crisi, transformar la nostra economia i enfortir-nos davant conjuntures adverses, el Govern inverteix i el Govern compleix. Ho fem a nivell de país i aquí a Catalunya”, ha assegurat la ministra, Raquel Sánchez, durant la inauguració, avui, del Saló Internacional de la Logística (*SIL), a Barcelona.

Els 7.603 milions en inversions directes en infraestructura ferroviària, ports, logística, carreteres o el cel únic, entre unes altres, se sumen als 3.600 milions d'euros destinats a la *descarbonización, digitalització i sostenibilitat del transport a través d'ajudes a municipis i empreses i de transferències directes a comunitats autònomes, la qual cosa implica que el Ministeri destina 11.000 milions d'euros dels fons *NextGenerationEU a transformar la mobilitat, el 67% del total assignat.

I és que durant la inauguració Raquel Sánchez ha recordat que el Ministeri gestiona el 24% de les inversions del *PRTR, del que ja ha mobilitzat el 60% dels 17.000 milions d'euros que s'articulen a través de tres dels majors components del Pla.

La ministra ha fet un especial esment a les empreses i a les convocatòries més recents amb les quals es van a subvencionar 580 milions d'euros perquè impulsin un transport de mercaderies sostenible i digital amb ajudes en concurrència competitiva i ressò-incentius.

Aquest pla també inclou 400 milions per a la transformació de flotes de transport per carretera, dels quals ja s'han transferit 174 milions a les comunitats autònomes per a la seva tramitació i repartiment, tal com ha explicat la ministra.

Esforç inversor del Govern a Catalunya

Tal com ha explicat la ministra, Catalunya és la Comunitat Autònoma que més inversió ha rebut per part del Ministeri. En els últims tres anys, s'han executat a Catalunya més de 3.700 milions d'euros.

Raquel Sánchez ha posat de manifest Catalunya lidera les inversions aquest any en haver-se licitat el 160% més del licitat en el mateix període de l'any anterior.

La ministra s'ha compromès a mantenir aquesta tendència per garantir que en els propers anys hi hagi inversions i obres actives, en comparació del que, segons ha explicat, es va trobar aquest Govern en 2018.

Els corredors ferroviaris

La ministra ha informat que pròximament visitarà Extremadura per comprovar la fase final de proves de la connexió entre *Plasencia i Badajoz, amb la qual se sumaran més de 200 quilòmetres de nova infraestructura al Corredor Atlàntic, el primer gran fita de l'alta velocitat a aquesta regió.

Aquest Corredor al que es van a dedicar més d'1.250 milions d'euros dels fons per a l'impuls i acceleració de la construcció dels seus diferents trams, constitueix un pilar bàsic de la connectivitat i de les inversions del pla de recuperació.

Respecte al Corredor Mediterrani, la ministra ha assenyalat que per al Govern és també una aposta irrenunciable, fet que es corrobora amb el fet que en les Comunitats per les quals discorre aquest corredor hi ha obres en marxa, al que cal afegir el conjunt de projectes constructius i Estudis Informatius en els quals s'està treballant.

Així, la ministra ha destacat que en aquests 3 anys i mitjà de govern s'ha augmentat la longitud del Corredor Mediterrani en 233 quilòmetres.

Raquel Sánchez ha destacat el gran avanç de les obres entre Martorell i *Castellbisbal, la Porta d'Europa del Corredor, i els progressos en els projectes d'accessos ferroviaris i viaris al *Port de Barcelona.

Accés al *Port de Barcelona

Raquel Sánchez ha assegurat que els accessos al *Port són prioritaris a més d'un instrument imprescindible per a la competitivitat de la indústria de tot el nord d'Espanya pel que des del Departament es treballa perquè aquests accessos siguin una realitat al més aviat possible. D'aquesta manera s'estan mantenint reunions periòdiques dels grups de treball per avançar en la definició de solucions tècniques.

Amb aquesta col·laboració entre administracions també s'estan coordinant les terminals de mercaderies del *Morrot, Can Tunis, La Llagosta i la nova que es construirà en el *Port per aixecar un pol logístic *intermodal que serà referència internacional, tal com ha reivindicat la ministra.

A més, la ministra ha anunciat que Adif ja té en marxa 80 milions d'euros d'inversió a La Llagosta on s'ha aprovat l'adjudicació de les actuacions en plataforma, via i electrificació per valor de 60 milions d'euros i licitació del contracte de seguretat i comunicacions per 20 milions d'euros. Serà demà quan tindrà lloc la presentació d'aquest ambiciós projecte per transformar La Llagosta en un centre *multimodal i un enclavament estratègic en el nord de Barcelona.