La Secretaria General del Mar exposa les claus de la comercialització del peix en el segle XXI

30/10/2008

En el I Congrés de Majoristes de Peix en Mercas de Barcelona


  • El Director General d’Ordenació Pesquera del MARM ha plantejat la influència d’elements com la globalització, la qualitat, les noves tecnologies i el comerç responsable davant la nova realitat que presenta el sector del peix.

El Director General d’Ordenació Pesquera del MARM, Ignacio Gandarias, ha exposat les claus de la comercialització del peix en el segle XXI, en el transcurs del primer  Congrés de Majoristes de Peix en Mercas, que s’està celebrant a Barcelona.

En aquest context, ha destacat que la comercialització dels productes de la pesca serà una comercialització responsable i un dels pilars bàsics de la sostenibilitat, tant dels recursos pesquers com de les condicions socials i econòmiques de les poblacions que depenen d’aquest sector.

Internet i les noves tecnologies de comunicació

Segons el Director General d’Ordenació Pesquera, el sector pesquer també s’ha incorporat a la societat de la informació a partir d’Internet i les noves tecnologies de comunicació, que ha contribuït de gran manera a la globalització del mercat.

En el sector pesquer, la utilització de “llotges virtuals” en les quals les compres i ventes es realitzen per ordinador aporten major frescor i qualitat al peix a l’agilitzar els tràmits, ampliar la capacitat de venta i dotar de major transparència a les operacions comercials.

Això es complementa amb una àmplia utilització de noves tecnologies en l’àmbit de la venta electrònica, la distribució i la logística, les noves presentacions de productes, mètodes de conservació, control i identificació i processos i garanties de la traçabilitat, entre d’altres.

Globalització

El fenomen de la globalització no resulta nou per al sector pesquer; el més nou és la velocitat amb la que els canvis s’estan produint, l’increment de la interdependència entre mercats i els riscos per a la sostenibilitat degut al nivell d’explotació dels recursos pesquers.

Aquest desenvolupament en el comerç ha contribuït a que els consumidors millorin el seu accés a la diversitat de productes pesquers i a que el preu sigui més baix, degut a que les empreses utilitzen més eficientment els seus recursos.

La globalització en aquest sector es ve manifestant principalment pel proveïment de la matèria prima i per l’expansió internacional de les empreses.

En aquest sentit, el Director General d’Ordenació Pesquera ha posat èmfasi en la importància social i econòmica del sector pesquer a Espanya com a primer país productor de productes pesquers de la UE i un dels principals països de l’escenari mundial. El consum de peix per càpita està entre els més alts del món (36,7 kg per persona i any).

Qualitat

Ignacio Gandarias ha assenyalat que l’objectiu és arribar a la venta específica i diferenciada per aportar al mercat productes de qualitat. El sector ha d’encaminar-se cap a l’ocupació de marques voluntàries de qualitat, basades en la legislació vigent, com ara denominacions geogràfiques o mediambientals, o desenvolupar marques específiques que donin un valor afegit als productes.

S’han de realitzar accions conjuntes per part del sector primari, industrial i comercial per a promocionar el consum de productes pesquers, amb especial èmfasi en les noves generacions, al temps que s’han d’adequar els productes a les demandes reals del sector.

I+D+I

El Director General d’Ordenació Pesquera ha reiterat l’aposta de la Secretaria General del mar per a la promoció i foment de la Investigació, el Desenvolupament i la Innovació que, juntament amb una política de qualitat, són les claus de la competitivitat i la productivitat necessàries de les empreses nacionals en la seva actuació en els diferents mercats.

Comerç responsable

Per últim, Juan Ignacio Gandarias ha ressaltat que s’ha de buscar el respecte de totes les mesures encaminades a la consecució d’un comerç pesquer transparent, que permeti el desenvolupament d’una pesca sostenible mitjançant el compliment de les normes de gestió de recursos.

Actualment, el 37% de la producció pesquera mundial es comercialitza a nivell internacional, i representa la tercera part dels productes alimentaris comercialitzats. Espanya es troba dins els 10 primers països en valor comercialitzat de productes pesquers en el comerç internacional.