El Govern aprova el Reial decret que regula la transferència a Catalunya de 22,4 milions d'euros en subvencions per *descarbonizar el transport professional per carretera

El Govern aprova el Reial decret que regula la transferència a Catalunya de 22,4 milions d'euros en subvencions per *descarbonizar el transport professional per carretera

16/11/2021

El Govern aprova el Reial decret que regula la transferència a Catalunya de 22,4 milions d'euros en subvencions per descarbonizar el transport professional per carretera

  • El Consell de Ministres dona llum verda al text que regula les bases i articula la transferència de 400M€ a les Comunitats Autònomes, Ceuta i Melilla perquè llancin convocatòries d'ajudes destinades a la transformació de flotes de transport de passatgers i mercaderies.
  • La vigència del programa s'estén fins al 30 d'abril de 2024, transferint-se de forma immediata 174 milions d'euros a les CCAA, ampliable successivament segons l'evolució de la demanda del pla.
  •  Les ajudes es distribuiran entre les empreses i autònoms en concurrència simple i s'articularan com una subvenció fixa per vehicle en funció del tipus d'empresa, i la classe, la motorització o l'antiguitat del vehicle. També se subvencionen punts de recarrega elèctrica per a vehicles pesats.
  • El objetivo es impulsar la sostenibilidad y digitalización del parque de vehículos pesados para mejorar la calidad del aire, incentivar la penetración de tecnologías de propulsión limpias y acelerar la reactivación industrial y del sector de la automoción.

 

Barcelona, 16 de novembre de 2021

El Consell de Ministres ha aprovat avui el Reial decret que regula les ajudes de 400 milions d'euros que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (*Mitma) va a transferir a les comunitats i ciutats autònomes amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (*PRTR) per impulsar la *descarbonización del transport professional. Catalunya rebrà 22,4 M€ per a aquest concepte.

El transport de mercaderies i viatgers per carretera, que genera el 8,2% dels gasos d'efecte hivernacle a Espanya malgrat suposar amb prou feines el 2% de la flota de vehicles, és un dels sectors on la  descarbonizació planteja majors reptes amb vista a les properes dècades.

Aquesta línia d'ajudes, que es va poder abordar amb els governs regionals en la Conferència Nacional de Transports del passat 20 d'octubre, s'articula a través d'aquest Reial decret que articula les bases de les subvencions que s'atorgaran a les empreses privades i autònoms del sector per a la transformació sostenible de les flotes.

En aquest sentit, el Reial decret materialitza la concessió de les ajudes directes a les CCAA, Ceuta i Melilla i defineix als beneficiaris finals de les mateixes, les actuacions subvencionables, els requisits per accedir al finançament i les principals línies.

Així, els potencials adjudicataris dels fons són els autònoms i les empreses privades de transport de mercaderies i/o viatgers domiciliades en cada comunitat autònoma, així com les empreses que es dediquen al transport privat complementari.

 

Actuacions i objectius

Els objectius de la línia d'inversió són impulsar la transformació del parc de vehicles pesats de transport de mercaderies i de viatgers, incentivar la penetració a Espanya de tecnologies per a la propulsió de vehicles que utilitzin energies alternatives i accelerar la reactivació industrial i el sector de l'automoció, afavorint la descarbonizació de les flotes i la millora de la qualitat de l'aire en els entorns metropolitans.

S'impulsa així el mercat de vehicles de zero i baixes emissions per iniciar la senda de transformació d'aquestes flotes tan importants i estratègiques, un sector en la qual l'oferta i demanda de tecnologies baixes en carboni es troba en un estat menys avançat que per als vehicles tipus turisme o furgonetes lleugeres. Com a exemple d'aquesta situació, durant el 2020 es van matricular tan sol 6 camions electrificats d'un total de 18.812 i 40 autobusos elèctrics d'un total de 2.171.

Les principals actuacions subvencionables que recullen les ajudes són:

a)     Xafarrament de vehicles adscrits a una autorització de transport i matriculats a Espanya amb anterioritat a l'1 de gener de 2019.

En el total de la vigència del pla, s'espera *achatarrar uns

20.000 camions i 3.000 autobusos, la qual cosa suposarà una reducció benvolguda d'emissions de CO2 de 600.000 tones a l'any (600 *kt CO2-*eq).

b)      Adquisició de vehicles d'energies alternatives. Són subvencionables els vehicles elèctrics, d'hidrogen, híbrids i híbrids *enchufables i de gas (*GNL o *GNC), en aquest últim cas de forma transitòria fins al 31 de desembre de 2023. Els vehicles hauran de ser nous i matricular-se i adquirir-se després de la sol·licitud de l'ajuda.

c)      Modificació de la forma de propulsió de vehicles des de combustibles d'origen fòssil (dièsel, gasolina o gas) a vehicles zero emissions, elèctric o d'hidrogen (*BEV, *FCV o *FCHV). També, en un termini transitori fins al 31 de desembre de 2023, és potencialment subvencionable la transformació d'una motorització dièsel o gasolina a cent per cent gas, (*GNC o *GNL), sempre que compleixin amb els últims estàndards d'emissions contaminants per a vehicles pesats

d)      Implantació d'infraestructura de recarrega de vehicles elèctrics.

i)      Adquisició *semirremolques per a autopistes ferroviàries.

Les ajudes per finançar aquestes quatre línies d'actuació s'estableixen com un import fix unitari per motorització, per categoria i tipus de vehicle (N2, N3, M2, M3 i les seves classes) i, en el cas de les subvencions per a l'adquisició de flotes zero o baixes emissions, també per tipus de destinatari, de manera que es té especialment en compte a autònoms i petites i mitges empreses.

Per exemple, un autònom o una petita empresa pot aconseguir una ajuda màxima de 200.000 euros per vehicle si adquireix un autobús cent per cent elèctric o d'hidrogen de classe I de més de 15 metros.

En el cas d'empreses mitjanes o grans, la subvenció unitària se situa en els 175.000 i 150.000 euros, respectivament.

S'estima que podran subvencionar-se fins a 2.000 camions i 500 autobusos elèctrics puros, d'emissions zero en tot el període del programa. Això suposarà un increment sobre les dades actuals de més del 300% en camions i doblegar la taxa d'autobusos.

Quant a la instal·lació d'infraestructures de recarrega, la norma recull quatre categories en funció de la potència del punt de connexió. La quantia màxima s'estableix per a punts de càrrega amb potencial igual o superior a 350 kW (*ultrarrápidos), amb 70.000 euros d'ajuda fixa, vinculada a l'adquisició d'un camió elèctric, híbrid *enchufable o d'autonomia estesa”. Es preveu que el programa faciliti la instal·lació de més d'1.500 punts de càrrega nous a Espanya, dedicades al transport pesat de mercaderies i viatgers per carretera.

Tots els detalls de les condicions de les subvencions per línia d'actuació venen recollits en el Reial decret aprovat en Consell de Ministres.

Les comunitats i ciutats autònomes distribuiran les ajudes europees per concurrència simple, és a dir s'atorgarà la subvenció a mesura que se sol·licita fins que s'esgoti el crèdit, en condicions homogènies en tot el territori nacional.

Les estimacions assenyalen que les subvencions podran ajudar a disminuir un 3% les emissions de gasos d'efecte hivernacle que genera el transport pesat per carretera, contribuint als objectius de reducció d'emissions i d'ús de renovables fixats pel *PNIEC per a l'any 2030, i donant així passos decidits per a la consecució de l'objectiu espanyol i europeu d'aconseguir la neutralitat climàtica en 2050.

 

Distribució territorial i condicions

El programa d'ajudes estarà es dotarà de forma immediata amb 174 milions d'euros que es distribuiran entre les comunitats i ciutats autònomes amb càrrec al pressupost de 2021. La línia, que estarà vigent fins al 30 d'abril de 2024, s'ampliarà, en funció de la demanda, fins als 400 milions d'euros.

El criteri de distribució territorial dels fons europeus és el nombre de vehicles de transport públic de mercaderies i viatgers i transport privat complementari domiciliats en cada comunitat autònoma. El Reial decret així recull que la transferència dels primers 174 milions.

 

El Pla de Recuperació

Aquesta línia està inclosa en el component 1 del *PRTR, Pla de xoc de mobilitat sostenible, segura/segura i connectada en entorns urbans i metropolitans. En concret, forma part de la inversió 1, Zones de baixes emissions i transformació del transport urbà i metropolità, dotada amb 2.916 milions d'euros. A més dels 400 milions per a les empreses de transport, la línia inclou 1.500 milions en ajudes para

municipis per a la implantació de zones de baixes emissions i transformació del transport públic urbà i transferències de 900 milions a les CCAA, Ceuta i Melilla per a les seves inversions directes a digitalitzar i *descarbonizar la mobilitat metropolitana. El Consell de Ministres va aprovar el dimarts 19 d'octubre la proposta de distribució territorial d'aquesta partida, que haurà de ser ratificada en Conferència Nacional de Transports.

El component 1 aposta per ajudar a la millora de la qualitat de l'aire i la reducció de les emissions de gasos contaminants i del soroll, invertint en infraestructures i serveis de mobilitat verdes, sostenibles i actius (a peu o amb bicicleta). També cerca servir de palanca per a la digitalització de la mobilitat, contribuint a la millora de la qualitat i accessibilitat del servei de transport, i a una major eficiència a la planificació de la mobilitat que poden aconseguir les administracions competents gràcies a les eines digitals.

 

NOTA_*DESCARBONIZACION_TRANSPORTI_CARRETERA.pdf