Catalunya podrà optar a ajudes per a la transformació digital per valor de més de 15,2M€

Catalunya podrà optar a ajudes per a la transformació digital per valor de més de 15,2M€

08/11/2021

Catalunya podrà optar a ajudes per a la transformació digital per valor de més de 15,2M€

  • El Govern convoca subvencions de 92,7 milions d'euros per a transformació digital i modernització de les entitats locals amb més de 50.000 habitants
  • 22 municipis catalans podran optar a aquestes ajudes
  • Les entitats locals disposaran fins al 15 de desembre per presentar els seus projectes
  • Teresa *Cunillera, delegada del Govern, ha destacat “el compromís del Govern amb la digitalització de les entitats locals, ja que són les primeres amb les quals es troba la ciutadania

Barcelona, 8 de novembre de 2021. La ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, va signar dissabte passat l'Ordre que va publicar el BOE, i per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per import de 92,77 milions d'euros per a la transformació digital i modernització de les entitats locals, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El Ministeri de Política Territorial gestionarà les subvencions en col·laboració amb el Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, mitjnçant de la Secretaria General d'Administració Digital.

Catalunya podrà optar a més de 15,2M€ de les subvencions que convoca el Govern per a transformació digital i modernització de les entitats locals. Més de 7M€ serien per a municipis amb població superior a 250.000 habitants. Els més de 8,2M€ restants, es distribuirien entre els municipis amb població entre 50.001 i 250.000 habitants.

La delegada del Govern, Teresa *Cunillera, ha destacat “el compromís del Govern amb la digitalització de les entitats locals, ja que són la primera porta que troba la ciutadania”

Entitats locals que podran sol·licitar subvencions

Aquestes subvencions són perquè els municipis amb més de 50.000 habitants, o amb població inferior si són capital de província, millorin i modernitzin la seva organització amb la incorporació de tecnologies de la informació, la digitalització dels procediments administratius i l'adaptació de la seva gestió a l'ús dels mitjans digitals.

Per facilitar l'accés a la convocatòria, la Secretaria General d'Administració Digital ha publicat unes guies tècniques sobre aspectes generals i específics dels requisits de les actuacions finançables, criteris d'elegibilitat dels projectes, projectes prioritaris i obligatoris, les diferents línies d'actuació, el format dels projectes i la memòria tècnica que les entitats locals han de presentar. Es pot accedir a aquestes guies en aquest enllaç: https://www.mptfp.gob.es/portal/politica-territorial/plan_de_recuperacion_transformacion_y_resiliencia

Pressupost, finançament i criteris de repartiment

L'import total màxim de les subvencions ascendeix a 92,77 milions d'euros i l'assignació entre les diferents entitats beneficiàries s'efectuarà de la següent manera: el 45 % de l'import total, 41.746.500 euros, es distribuirà entre els municipis amb població superior a 250.000 habitants. El 55 % restant, 51.023.500 euros, es distribuirà entre els municipis amb població entre 50.001 i 250.000 habitants o amb població inferior si són capital de província.

La quantia màxima de l'ajuda que correspon a cadascun d'aquests municipis s'ha determinat en funció del nombre d'habitants.

Termini i forma de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds es podran presentar fins a les 15:00 hores del 15 de desembre de 2021 i solament de forma electrònica, a través de la seu electrònica del Ministeri de Política Territorial (procediments- subvencionis).

Les entitats locals beneficiades hauran de justificar el compliment de la finalitat per la qual es va concedir la subvenció i l'aplicació dels fons percebuts.

Objectius d'aquestes subvencions per a les entitats locals

Entre les prioritats de les subvencions per a la modernització i digitalització de les entitats locals figuren els següents:

  • Major accessibilitat de ciutadans i empreses a serveis públics digitals
  • Reducció de la bretxa digital
  • Millora de l'eficiència i eficàcia dels empleats públics
  • Reutilització dels serveis i solucions digitals construïdes

Utilització activa de les tecnologies emergents en el desplegament de nous serveis digitals (chatbots, automatització i robotizació, plataformes…)

Amb l'objectiu de garantir la màxima eficiència en l'aplicació dels fons i aconseguir amb les actuacions el major impacte per a la ciutadania en el seu conjunt, les entitats locals prioritzaran els següents projectes:

Engegada d'un centre d'operacions de ciberseguretat, que serà d'execució obligatòria.

Una Administració orientada al ciutadà, desenvolupant els tres serveis més utilitzats en manera App mòbil o a través d'una interfície adaptable (“responsive”) integrada a Mi Carpeta Ciutadana de la AGE.

Operacions Intel·ligents. Engegada d'un projecte per automatitzar processos de prestació de serveis al ciutadà.

Desenvolupament o adaptació de serveis exempts de barreres transfrontereres per a ciutadans i empreses europeus.

Una Administració per al segle XXI

Cal recordar que el Consell de Ministres va aprovar el 27 d'abril de 2021 el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), que incorpora importants inversions i reformes estructurals. El PRTR, aprovat també per la Comissió Europea el passat 16 de juny i pel Consell Europeu el 13 de juliol, permetrà a Espanya accedir a 140.000 milions d'euros en crèdits i transferències entre 2021-2026 que impulsaran reformes, inversions i una transformació econòmica.

El Pla s'estructura en quatre eixos dedicats a la transició ecològica, transformació digital, cohesió social i territorial i igualtat de gènere, que al seu torn orienten deu polítiques palanca i trenta components. La quarta política palanca és una Administració per al segle XXI, que planteja una modernització de l'Administració per respondre a les necessitats de la ciutadania i l'economia. El component 11 desenvolupa aquesta política, a través d'un conjunt de reformes, i estableix com a objectius la digitalització i modernització de les administracions públiques, la transició energètica i el reforç de les capacitats administratives.

La transformació digital i modernització de les administracions públiques compta amb un finançament d'1.000 milions d'euros en el període 2021-2023. D'aquesta quantitat, 578,6 milions es destinen a les comunitats autònomes i 391,4 milions a les entitats locals. Dels 391,4 milions d'euros per a les entitats locals, en l'exercici 2021 es disposa de 92,77 milions d'euros per als ajuntaments amb població superior a 50.000 habitants o capitals de província.

Al 2022 i 2023 es publicaran les següents fases d'aquest programa de digitalització i modernització de les administracions que podran beneficiar a totes les entitats locals.

NOTA_DE_PREMSA_AJUDES.pdf